Komodifikasi Produk Jurnalistik Dalam Konglomerasi Media Mealui Perspektif Ekonomi Politik Media Di Indonesia

Benedict, Deo Devin and dr. Antoni, S.Sos., M.SI (2024) Komodifikasi Produk Jurnalistik Dalam Konglomerasi Media Mealui Perspektif Ekonomi Politik Media Di Indonesia. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kebebasan pers pada masa reformasi mendorong berkembangnya industri media yang dapat digambarkan dengan munculnya berbagai konglomerasi media di Indonesia yang dikendalikan oleh kepemilikan individu atau kelompok. Kepentingan politik dan ekonomi, serta akibat dari disrupsi media sosial menjadi faktor yang mendorong praktik komodifikasi dalam media. Penelitian ini akan menggambarkan bagaimana produk jurnalistik yang terkomodifikasi akibat kepentingan konglomerasi media dalam pengaruh afiliasi politik dan ekonomi pemilik modal melalui sudut pandang pendekatan ekonomi politik media dari Vincent Mosco. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan kritis strukturalis. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa memang benar, kepentingan ekonomi dan politik dari para pemilik modal atau secara langsung dari pemilik media itu sendiri mengakibatkan berbagai kasus komodifikasi dari produk jurnalistik yang ditemukan.

English Abstract

The freedom of the press during the reform era has led to the development of the media industry, which can be described by the emergence of various media conglomerates in Indonesia controlled by individual or group ownership. Political and economic interests, as well as the effects of social media disruption, have become factors driving the practice of commodification in the media. This research will describe how journalistic products become commodified due to the interests of media conglomerates under the influence of political and economic affiliations of capital owners through the perspective of Vincent Mosco's political economy of the media approach. The research method used is qualitative with a critical structuralist approach. The results of the study indicate that indeed, the economic and political interests of capital owners or directly from media owners themselves result in various cases of commodification of journalistic products.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0524110051
Uncontrolled Keywords: Komodifikasi, Pers, Ekonomi Politik Media, Vincent Mosco, Politik, Kepentingan, Kepemilikan Media, Media Studies Commodification, Press Media Political Economy, Vincent Mosco, Politics, Interests, Media Ownership, Media Studies
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 20 May 2024 08:09
Last Modified: 20 May 2024 08:09
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/219282
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Deo Devin Benedict.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item