The Implementation of Flashcard Vocabulary Driling Technique in Teaching Vocabulary For Kindergarten Students.

Puspitasari, Diana and Agus Gozali, S.Pd., M.Li. (2024) The Implementation of Flashcard Vocabulary Driling Technique in Teaching Vocabulary For Kindergarten Students. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kemampuan bahasa Inggris perlu diajarkan sejak tahap awal pembelajaran sehingga hal ini akan sangat membantu penggunaan bahasa Inggris bagi siswa. Siswa pada tahap awal pembelajaran diajarkan untuk bentuk dasar kosakata bahasa Inggris melalui beberapa media yang menarik seperti flashcards. Proses pembelajaran kosakata bahasa Inggris menggunakan flashcard dapat membantu siswa untuk memahami dan menjadi familiar dengan kosakata bahasa Inggris. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan teknik drilling menggunakan flashcard dalam pembelajaran kosakata bagi siswa TK. Penelitian menggunakan metode kualitatif deskriptif dalam menganalisis pelaksanaan teknik drilling menggunakan flashcard untuk siswa TK. Teknik ini juga menyediakan lima kata benda, dua kata keterangan, dan tiga kata sifat sederhana pada umumnya. Teknik drilling menggunakan flashcard dilakukan setiap hari Senin. Penelitian ini dilakukan di TK Tunas Harapan dan memperoleh data kualitatif melalui 3 instrumen; observasi, panduan wawancara, dan dokumentasi. Observasi kelas dilakukan di kelas B dengan menggunakan checklist observasi. Wawancara dilakukan dengan guru dari kelas B. Penelitian ini menemukan bahwa penerapan teknik drilling menggunakan flashcard sebagai implementasi teknik drilling telah memenuhi jenis teknik drilling, yaitu Question- answer drill dan Repetition drill. Oleh karena itu, siswa lebih siap untuk melaksanakan pembelajaran hari itu, dan juga diharapkan siswa terbiasa dengan bahasa asing, terutama bahasa Inggris. Diharapkan dengan menggunakan teknik drilling menggunakan flashcard, para siswa dapat mengingat kosakata dalam jangka panjang.

English Abstract

English language components such as pronunciation, vocabulary and grammar are needed to be taught from early stage of learning so that the use of English skills for students would be much helpful. Students in the early are taught to the basic form of English vocabulary through some attractive media such as flashcards. The learning process of English vocabulary using flashcards can help students to understand and become familiar with English vocabulary. Therefore, this study aims to describe the implementation of drilling technique using flashcards in vocabulary learning for kindergarten students. This research was finished by using a descriptive qualitative method in analyzing the implementation of drilling techniques using flashcards for kindergarten students. This technique also only provided five simple nouns, two adverbs, and three adjectives in general. The drilling technique using flashcards carried out every Mondays. This research was conducted at TK Tunas Harapan and gain the qualitative data through 3 instruments; observation checklist, interview guide, and documentation. Then, the classroom observation was conducted in B class by using the observation checklist. Interviews were conducted with teachers from the B class. This study found that the implementation of drilling techniques using flashcards as the implementation of the drilling technique had fulfilled the kind of drilling technique, which are Question-answer drill and Repetition drill. Hence, students are better prepared to carry out learning that day, and it also expected students are familiar with a foreign language, mainly English. It hopes that using drilling techniques using flashcards, the students can remember vocabulary in the long run.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0524120019
Uncontrolled Keywords: Kosakata, Teknik Drilling pembelajaran Kosakata dengan Flashcard, Siswa Taman Kanak-Vocabulary, Flashcards Vocabulary Drilling Technique, Kindergarten Students
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng Moelyono
Date Deposited: 07 May 2024 08:24
Last Modified: 07 May 2024 08:24
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/218595
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Diana Puspitasari.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item