Rachman, Dicky Bayu Nur and Restu Karlina Rahayu, S.IP., M.Si., Ph.D (2023) Analisis City Branding “Spirit Of Majapahit” Melalui Pendekatan City Brand Identity Di Kota Mojokerto. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Keindahan dan potensi kota tidak hanya sebagai ajang merauk keuntungan ekonomui bagi suatu daerah melainkan pentingnya menengok kondisi sosial dan budaya masyarakat lokal yang membentuk suatu identitas yang khas untuk digunakan sebagai dasar branding yang menguntungkan. Re – branding yang dilakukan oleh Pemerintah Kota Mojokerto dari Prestigious City menjadi Spirit of Majapahit tentunya menimbulkan beragam pertanyaan baik dari masyarakat hingga pelaku usaha. Penelitian ini bertujuan untuk menggali pembentukan city branding Spirit of Majapahit melalui pendekatan identitas serta menganalisis faktor pendorong dan penghambat city branding Kota Mojokerto dengan menggunakan metode penelitian kualitatif studi kasus. Sedangkan teori yang digunakan adalah Brand Identity Theory oleh Govers dan Go. Dari hasil penelitian ini didapatkan pemilihan branding Spirit of Majapahit yang dilakukan oleh Pemerintah Kota Mojokerto memiliki dasar yang kuat mengingat wilayah yang memang menjadi bagian penting Ibukota Kerajaan Majapahit yaitu Trowulan. Hal ini dimanifestasikan dalam pembangunan fisik kota dan kegiatan kebudayaan daearah yang mengusung corak – corak Kerajaan Majapahit. Harmonisasi yang tercermin dalam berbagai unsur seperti agama, kebudayaan, persatuan dan sosial dimasa Kerajaan Majapahit menjadi nilai keunggulan dalam pembangunan dan kesatuan wilayah. Pembangunan fisik Kota Mojokerto yang mengusung suasana Kerajaan Majapahit dengan bangunan berarsitektur Majapahitan perlu didukung dengan pengembangan atraksi dan kerjasama dalam pengembangan kota terutama dalam bidang pariwisata. Namun memang sangat diperlukan program pendalaman, pengembangan dan pemeberdayaan sejarah dan budaya untuk membangun kesamaan pemahaman serta semangat pembangunan Kota Mojokerto. Peran pemerintah dalam menggali dan membangun identitas Budaya Majapahit yang hilang sangat diperlukan dengan membentuk regulasi, program yang berkesinambungan dan kerjasama antara elemen di Kota Mojokerto.
English Abstract
The beauty and potential of cities is not only an opportunity to reap economic benefits for a region but also the importance of looking at the social and cultural conditions of local communities, which form a distinctive identity to be used as a basis for profitable branding. The rebranding carried out by the Mojokerto City Government from Prestigious City to Spirit of Majapahit certainly raises various questions from both the public and business actors. This research aims to explore the formation of the Spirit of Majapahit city branding through an identity approach and analyze the driving and inhibiting factors for the city branding of Mojokerto City using a case study qualitative research method. Meanwhile, the theory used is the Brand Identity Theory by Govers and Go. From the results of this research, it was found that the selection of the Spirit of Majapahit branding carried out by the Mojokerto City Government had a strong basis considering that the area was an important part of the capital of the Majapahit Kingdom, namely Trowulan. This is manifested in the physical development of the city and regional cultural activities that carry the characteristics of the Majapahit Kingdom. Harmonization which was reflected in various elements such as religion, culture, unity, and social affairs during the Majapahit Kingdom became a value of excellence in regional development and unity. The physical development of the City of Mojokerto which carries the atmosphere of the Majapahit Kingdom with buildings with Majapahitan architecture needs to be supported by the development of attractions and cooperation in city development, especially in the tourism sector. However, a history and culture deepening, development, and empowerment program is needed to build a common understanding and enthusiasm for the development of the City of Mojokerto. The government's role in exploring and building the lost cultural identity of Majapahit is very necessary by establishing regulations, sustainable programs, and cooperation between elements in the City of Mojokerto.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523110068 |
Uncontrolled Keywords: | Branding, Mojokerto City, Majapahit Kingdom, Spirit of Majapahit, History and Culture-Branding, Kota Mojokerto, Kerajaan Majapahit, Spirit of Majapahit, Sejarah dan Budaya |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Pemerintahan |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 18 Apr 2024 07:03 |
Last Modified: | 18 Apr 2024 07:03 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/218256 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Dicky Bayu Nur Rachman.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |