Scroll Tiktok, Scroll Mood : Pengaruh Perilaku Pamer Kemesraan Terhadap Respons Mood Pengguna Tiktok

Shintiya, Ayu Nabila and Cleoputri Al Yusainy, S.Psi., M.Psi., Ph. D. (2023) Scroll Tiktok, Scroll Mood : Pengaruh Perilaku Pamer Kemesraan Terhadap Respons Mood Pengguna Tiktok. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

TikTok dengan berbagai fitur di dalamnya memberikan kesempatan antara content creator dan pengguna untuk saling berinteraksi. Konten dari media sosial berperan dalam penularan emosi antara content creator dan audience salah satunya konten mengenai pamer mesra. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental between subject-design dengan tujuan untuk melihat pengaruh konten pamer mesra terhadap respon mood pengguna TikTok. Partisipan dalam mahasiswa S1 minimal 18 tahun dan sedang tidak menjalani relasi romantis (n = 365; 82,5% perempuan; mean usia = 20,70; SD= 1.603). Perlakuan dalam kondisi eksperimen terbagi dalam Kelompok Eksperimen (n = 173) diberikan stimulus video pamer mesra dan Kelompok Kontrol (n = 192) diberikan stimulus video netral dan diukur perubahan mood-nya (afek positif dan afek negatif). Hasil analisis menunjukkan bahwa (i) paparan pamer mesra tidak berpengaruh terhadap perubahan afek positif lebih rendah pada pengguna TikTok, (ii) paparan pamer mesra tidak berpengaruh terhadap afek negatif pengguna TikTok. Implikasi dari penelitian ini diharapkan dapat memberikan pertimbangan bagi pengguna TikTok dengan lebih bijak dalam menggunakan TikTok, durasi yang berlebihan akan membuat individu mengalami penumpukan emosi sehingga ketika ditampilkan video yang serupa tidak akan berpengaruhi terhadap mood (afek positif/negatif).

English Abstract

TikTok with its various features provides an opportunity for content creators and users to interact with each other. Content from social media plays a role in the transmission of emotions between content creators and audiences , one of which is content about showing off intimacy. This study is an experimental research between subject-design with the aim to see the effect of showing off intimate content on the mood response of TikTok users. Participants were undergraduate students at least 18 years old and not in a romantic relationship(n = 365; 82.5% female; mean age = 20.70; SD= 1.603). The treatment in the experimental condition was divided into the Experimental Group(n = 173) given an intimate showing off video stimulus and the Control Group(n = 192) given a neutral video stimulus and measured for moodchanges (positive affect and negative affect). The results of the analysis showed that (i) exposure to intimate showing off had no effect on the change of lower positive affect in TikTok users, (ii) exposure to intimate showing off had no effect on the negative affect of TikTok users. The implications of this study are expected to provide consideration for TikTok users by being wiser in using TikTok, the duration of excessive use of social media will make individuals experience a buildup of emotions so that when shown similar videos will not affect mood (positive/negative affect).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523110061
Uncontrolled Keywords: afek negatif, afek positif, pamer mesra, TikTok,negative affect, positive affect, emotional contagion, relationship visibility TikTok,
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 18 Apr 2024 03:02
Last Modified: 18 Apr 2024 03:02
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/218225
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Ayu Nabila Shintiya.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item