Correlative Study : Correlation between AI Utilization and Higher Level Students’ Self-Efficacy

Gemilang, M. Syabilach Putra and Dian Novita Dewi, S.Pd., M.Li (2024) Correlative Study : Correlation between AI Utilization and Higher Level Students’ Self-Efficacy. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Transformasi digital telah berdampak pada semua industri, termasuk pendidikan. Saat ini, mahasiswa sering memanfaatkan kecerdasan buatan untuk keperluan pendidikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengamati dan menyelidiki bagaimana pemanfaatan kecerdasan buatan berdampak pada efikasi diri mahasiswa tingkat lanjut. Efikasi diri adalah keyakinan untuk belajar dalam motivasi diri mahasiswa sendiri dengan menggunakan alat-alat pendidikan tanpa bimbingan dari dosen. Penelitian ini menggunakan pengambilan sampel acak kuantitatif sebagai metodenya. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa kuesioner yang terdiri dari 18 pertanyaan dengan mengimplementasikan skala Likert 5 opsi. Para peserta adalah 45 mahasiswa S1 angkatan 2020, 2021, 2022, dan 2023 yang telah atau sedang mempelajari Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing. Data yang dikumpulkan dianalisis dan dijelaskan secara deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pemanfaatan kecerdasan buatan berkorelasi positif dan signifikan dengan efikasi diri mahasiswa tingkat lanjut. Temuan lain dari penelitian ini adalah keyakinan mahasiswa pada kemampuan mereka untuk menggunakan kecerdasan buatan secara optimal. Secara ringkas, nilai konstan 11.238 mewakili tingkat self-efficacy diri pada saat pemanfaatan AI. Koefisien regresi positif sebesar 1.931 menunjukkan bahwa semakin tinggi pemanfaatan AI dikaitkan dengan peningkatan self-efficacy mahasiswa. Temuan terakhir dalam penelitian ini adalah bahwa pemanfaatan kecerdasan buatan secara signifikan berkorelasi dengan efikasi diri mahasiswa.

English Abstract

Digital transformation impacted all industry, including education. Nowadays, students oftenly use AI in students’ educational purposes. This research aims to observe and investigate how AI utilization impact in higher level students’ self-efficacy. Self-efficacy is a belief to learn in students’ own motivation using educational tools without guidance by the lecturer. This study uses quantitative random sampling as its method. The instrument used in this study is in the form of a questionnaire which consists of 18 questions implementing Likert-scale 5 options. The participants were 45 undergraduate students batch 2020, 2021, 2022, and 2023 who learn English as Foreign Language and oftenly use AI. The data collected were analyzed and explained descriptively. The result of this study shows that AI utilization positively and significantly correlated to higher level students’ self-efficacy. Another finding of this study is students’ confident in their ability to use AI optimally. In summary, the constant of 11.238 represents the baseline level of self-efficacy when AI utilization is zero. The positive regression coefficient of 1.931 indicates that higher AI utilization is associated with increases in students' self-efficacy. The final findings in this study is that the AI utilization significantly correlated with higher level students’ self-efficacy.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0524120001
Uncontrolled Keywords: AI Utilization, Correlation, Self-Efficacy-AI Utilization, Korelasi, Self-efficacy
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 24 Apr 2024 03:51
Last Modified: 24 Apr 2024 03:51
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/217667
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
M. Syabilach Putra Gemilang.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item