Afkar, Muhamad Izharrudien and Novita Rosyida, S.Si, M.Si (2023) Pemanfaatan Social Media Youtube Shorts Untuk Membangun Brand Awareness Pada Akun Citra Puri Group. Diploma thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Perubahan zaman begitu cepat terutama ketika memasuki era industri 4.0, dimana internet menjadi landasan aktivitas di masyarakat. Pelaku bisnis yang ingin mengenalkan brand mereka melalui internet dengan menggunakan social media sebagai alat pemasaran digital, banyak dilakukan oleh pelaku usaha melalui instagram, facebook dan youtube. Citra Puri Group yang masih menggunakan pemasaran seperti baliho, benner dan pamflet yang menggunakan biaya yang cukup banyak dan kurang efisien maka Citra Puri Group ingin memanfaatkan social media sebagai alat pemasaran untuk mengenalkan brandnya dengan lebih terjangkau dan efisien namun sudah adanya optimasi diberbagai social media seperti Instagram, TikTok dan kurang memanfaatkan YouTube maka pemanfaatan social media ini menggunakan platform YouTube Shorts. Sehingga, diperlukan pemanfaatan Social Media Youtube Shorts untuk membangun brand awareness yang dimulai dari pembuatan moodboard serta mencari ide untuk konten, pembuatan contentplan melalui Miro, pengambilan data melalui YouTube analytics untuk melihat matriks meliputi overview, reach dan interaction, pengolahan dan visualisasi data untuk melihat data perbandingan periode lama dan periode baru serta visualisasi diagram batang melalui Microsoft Excel. Hal ini akan membantu pemanfaatan youtube shorts untuk membangun brand awareness pada akun Citra Puri Group. Dengan ini konsep pemanfaatan Social Media YouTube Shorts untuk membangun Brand Awareness tidak hanya untuk Citra Puri Group tetapi dapat diterapkan pada perusahaan lain dengan waktu penjadwalan konten yang lebih lama dan isi konten yang lebih menarik.
English Abstract
The pace of change is incredibly rapid, especially as we enter the era of Industry 4.0, where the internet serves as the foundation for societal activities. Business owners who want to introduce their brands through the Internet have increasingly utilized social media as a tool for digital marketing, with many entrepreneurs turning to platforms such as Instagram, Facebook, and YouTube. However, Citra Puri Group still relies on traditional marketing methods such as billboards, banners, and pamphlets, which can be quite costly and inefficient. Therefore, Citra Puri Group aims to leverage social media as a more affordable and efficient marketing tool to promote their brand. While there has been some optimization on various social media platforms like Instagram and TikTok, YouTube has been underutilized. To address this, Citra Puri Group plans to utilize the YouTube Shorts feature as part of their social media marketing strategy. Consequently, the utilization of YouTube Shorts as a social media platform is crucial for building brand awareness for Citra Puri Group. The process begins with creating a mood board and generating ideas for content, followed by developing a content plan using Miro. Data will be collected through YouTube analytics to assess various metrics such as overview, reach, and interaction. The data will be processed and visualized to compare performance between different periods, utilizing bar diagrams in Microsoft Excel. This approach will facilitate the effective utilization of YouTube Shorts to build brand awareness for Citra Puri Group. The concept of leveraging YouTube Shorts for brand awareness is not limited to Citra Puri Group alone; it can be applied to other companies as well, with longer content scheduling and more engaging content.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Identification Number: | 0523170335 |
Uncontrolled Keywords: | Social Media, Youtube Short, Brand awareness-Social Media, Youtube Shorts, Brand Awareness. |
Divisions: | Program Vokasi > D3 Teknologi Informasi |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 06 Mar 2024 01:01 |
Last Modified: | 06 Mar 2024 01:01 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/216924 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Muhamad Izharrudien Afkar.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |