Riadi, Natasya Kathalina and Dr. Ika Widyarini,, MLHR., Psi. (2024) Peran Perceived Social Support Terhadap Meaning In Life Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Mahasiswa tingkat akhir dihadapkan dengan tugas akhir dan tahap dimana individu mulai mempersiapkan diri dan memikirkan karir setelah lulus. Meaning in life merupakan salah satu komponen yang dapat membantu mahasiswa tingkat akhir melewati tantangan dan kesulitan dengan memberi asosiasi timbal balik yang positif dengan pembentukan identitas, peningkatan kesejahteraan hidup, dan dapat menjadi hal penting dalam menentukan arah karir. Salah satu faktor tercapainya meaning in life adalah dengan adanya perceived social support. Penelitian ini ditujukan untuk mengetahui peran perceived social support terhadap meaning in life pada mahasiswa tingkat akhir. Penelitian ini menggunakan 210 responden dari mahasiswa tingkat akhir di Indonesia. Metode yang digunakan adalah metode penelitian kuantitatif dengan desain korelasional. Teknik pengambilan sampel menggunakan accidental-purposive sampling. Alat ukur yang digunakan adalah MSPSS untuk mengukur perceived social support dan MLQ untuk mengukur meaning in life. Hasil analisis dalam penelitian ini dengan menggunakan analisis regresi linear sederhana yang menunjukkan bahwa perceived social support berperan terhadap meaning in life pada mahasiswa tingkat akhir. Implikasi dari penelitian ini diharapkan dapat memberikan pertimbangan kepada universitas untuk dapat mengoptimalkan program dukungan bagi mahasiswa tingkat akhir dengan melibatkan peran keluarga sehingga tercipta strategi dukungan yang lebih terarah dan proses pengerjaan tugas akhir akan menjadi lebih optimal.
English Abstract
Final-year students are faced with a final assignment and the stage where individuals begin to prepare themselves and think about careers after graduation. Meaning in life is one component that can help final-year students overcome challenges and difficulties by providing positive reciprocal associations with identity formation, and increasing well-being in life, and can be important in determining career direction. One factor in achieving meaning in life is the existence of perceived social support. This research aims to find out whether perceived social support has a role in meaning in life in final-year undergraduate students. This research used 210 respondents from final-year undergraduate students in Indonesia. The method used is a quantitative research method with a correlational design. The sampling technique uses accidental purposive sampling. The measuring instruments used are MSPSS to measure perceived social support and MLQ to measure meaning in life. The analysis results in this research using simple linear regression analysis show that perceived social support plays a role in meaning in life in final-year students. The implications of this research are expected to provide considerations for universities to be able to optimize support programs for final-year undergraduate students by involving the role of the family so that a more targeted support strategy is created and the final assignment process will be more optimal.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | ,0524110010 |
Uncontrolled Keywords: | mahasiswa tingkat akhir, meaning in life, perceived social support |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi |
Depositing User: | Unnamed user with username nova |
Date Deposited: | 01 Mar 2024 03:37 |
Last Modified: | 01 Mar 2024 03:37 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/216737 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
NATASYA KATHALINA RIADI.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |