Wicaksono, Agung and Prof. Dr. Ir. Qomariyaius Sholihah, Amd.Hyp, S.T., M.Kes., IPU., ASEAN Eng. and Dr. Sujarwoto, S.IP., M.Si., Ph.D (2024) Penggunaan Modul E-Learning Kompetensi Teknologi lnformasi dengan Menggunakan Model Meta-UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology). Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Latar belakang penelitian ini yaitu pada penggunaan dan penerimaan modul e-learning sertifikasi kompetensi teknologi infonnasi (Tl) di Universitas Brawijaya (UB). Mahasiswa selaku pengguna ada yang menerima modul e- learning dan ada juga yang tidak menerimanya. Hal ini dapat dilihat dari jumlah mahasiswa yang mengakses modul yang masih sedikit. Selain itu masih terdapat mahasiswa yang tidak lulus ujian sertifikasi Tl. Meta-UTAUT merupakan model yang dianggap paling tepat dan terbaru dalam menjelaskan bagaimana pengguna menerima sebuah sistem informasi. Meta-UTAUT akan digunakan untuk menganalisis penerimaan dan penggunaan modul e-learning sertifikasi kompetensi Tl oleh mahasiswa. Dengan diketahuinya analisis tersebut diharapkan dapat digunakan sebagai acuan untuk dilakukan evaluasi terhadap modul e- learning kompetensi Tl. Penulisan tesis dengan judul “Analisis Penggunaan Modul E-Learning Kompetensi Teknologi lnformasi dengan Menggunakan Model Meta-UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of TechnoIogy)” merupakan sebuah studi dengan kajian khusus terhadap pengguna modul e-learning kompetensi Tl di UB. Penelitian ini bertujuan untuk memahami penerimaan dan penggunaan modul e- learning kompetensi Tl pada mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif yang menggunakan model meta-UTAUT. Dengan mengetahui penerapan meta-UTAUT terhadap penggunaan modul e-learning kompetensi Tl pada mahasiswa diharapkan dapat digunakan sebagai acuan untuk dilakukan evaluasi terhadap modul tersebut agar dapat dikembangkan menjadi lebih baik sehingga meningkatkan jumlah mahasiswa yang lulus ujian kompetensi Tl dan juga meningkatkan capaian kinerja UB dalam hal meningkatkan kualitas lulusan pendidikan tinggi khususnya dalam hal lulusan yang bersertifikasi kompetensi dan atau profesi. Pengumpulan data dilakukan dengan pendekatan stratified random sampling dengan 3479 responden. Teknik pengumpulan data yang digunakan oleh peneliti yaitu menggunakan metode sun/ei dengan manggunakan kuesioner. Analisis data menggunakan metode structural equation modelling (SEM) dan dilakukan menggunakan partial least squares (PLS) dengan aplikasi WarpPLS 8.0. Variabel Meta-UTAUT yang digunakan terdiri dari ekspektasi kinerja (performance expectancy), ekspektasi usaha (effort expectancy), pengaruh sosial (social influence), kondisi yang mendukung (facilitating conditions), sikap (attitude), niat keperilakuan (behavioral intention), perilaku menggunakan (use behavior), inovasi
English Abstract
The background of this study is the use and acceptance of e-learning modules for information technology (IT) competency certification at Universitas Brawijaya (UB). Some students as the users receive e-learning modules and some do not. This can be seen from the small number of students accessing the module. Apart from that, there are still students who do not pass the IT certification exam. Meta-UTAUT is a model that is considered the most appropriate and newest in explaining how users receive an information system. Meta-UTAUT will be used to analyze the acceptance and use of IT competency certification e-learning modules by students. By knowing this analysis, it is hoped that it can be used as a reference for evaluating the IT competency e-learning module. A thesis with the title "Analysis of the Use of Information Technology Competency E-Learning Modules Using the Meta-UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) Model“ is a study with a special study of users of IT competency e-learning modules at UB. This research aims to understand the acceptance and use of IT competency e-learning modules among students. This research uses quantitative research methods using Meta-UTAUT model. By knowing the application of meta-UTAUT to the use of IT competency e-learning modules for students, it is hoped that it can be used as a reference for evaluating the modules so that it can be developed better to increase the number of students who pass the IT competency exam and also increase UB's performance achievements in terms of improving the quality of higher education graduates, especially in terms of graduates who are certified in competency and/or profession. Data collection was carried out using a stratified random sampling approach with 3479 respondents. The data collection technique used by the researcher is using a sun/ey method using a questionnaire. Data analysis used the structural equation modeling (SEM) method and was carried out using partial least squares (PLS) with WarpPLS 8.0 application. The Meta-UTAUT variables used consist of performance expectancy, effort expectancy, social influence, facilitating conditions, attitude, behavioral intention, use behavior, personal innovativeness in IT, resistance to change, perceived enjoyment, compatibility, perceived information security and perceived social pressure. The research findings show that performance expectancy, effort expectancy, and social influence have a positive effect on attitude and behavioral intention. Facilitating conditions, perceived information security, and compalibility influence attitude. Resistance to change, perceived enjoyment, and perceived
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | 0424030003 |
Uncontrolled Keywords: | pendidikan tinggi, e-learning, penerimaan teknologi, meta-UTAUT |
Divisions: | S2/S3 > Magister Manajemen Pendidikan Tinggi, Fakultas Ilmu Administrasi |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 05 Mar 2024 06:30 |
Last Modified: | 05 Mar 2024 06:30 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/216708 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Agung Wicaksono.pdf Restricted to Registered users only Download (7MB) |
Actions (login required)
View Item |