Putri, Arsella Imanda and Dr. Nurini Aprilianda, S.H., M.Hum.,, S.H., M.H., (2024) Perlindungan Hukum Terhadap Anak Sebagai Celebrity Endorser Di Media Sosial Dari Eksploitasi Ekonomi,. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pada skripsi ini penulis mengangkat permasalahan urgensi dirumuskannya perlindungan terhadap anak sebagai Celebrity Endorser dalam hukum positif Indonesia. Pemilihan tema tersebut dilatarbelakangi dengan semakin berkembangnya penggunaan media sosial untuk memperoleh keuntungan yang melibatkan anak, salah satunya melalui aktivitas endorsement. Fenomena tersebut ditambah dengan masih belum adanya hukum di Indonesia yang mengatur secara komprehensif terkait perlindungan terhadap anak yang berperan sebagai Celebrity Endorser. Hal tersebut dapat memicu adanya bentuk eksploitasi ekonomi terhadap anak. Berdasarkan hal tersebut di atas, skripsi ini mengangkat rumusan masalah: (1) Bagaimana bentuk perlindungan hukum terhadap anak sebagai Celebrity Endorser di media sosial dari tindak pidana eksploitasi ekonomi dalam Peraturan Perundang-Undangan di Indonesia? (2) Bagaimana pengaturan perlindungan anak sebagai Celebrity Endorser dalam Peraturan Perundang-Undangan Indonesia di masa mendatang? Dari hasil penelitian yang dilakukan oleh penulis, diperoleh jawaban bahwa hingga saat ini di Indonesia terdapat adanya kekosongan hukum yang mengatur terkait perlindungan anak sebagai Celebrity Endorser di media sosial. Adapun bentuk perlindungan di masa mendatang dibagi menjadi empat diantaranya yakni (1) Memberikan definisi Celebrity Endorser dalam Undang-Undang Nomor 35 tahun 2014 tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak dan (2) Membuat rekening khusus untuk keuntungan yang diperoleh dari aktivitas endorsement.
English Abstract
In this thesis, the author raises the urgency of formulating protection for children as Celebrity Endorser within the positive law of Indonesia. The choice of this theme is motivated by the increasing use of social media to generate profits involving children, particularly through endorsement activities. This phenomenon, coupled with the absence of comprehensive laws in Indonesia regulating the protection of children acting as Celebrity Endorsers, may lead to economic exploitation of children. Based on the above considerations, this thesis formulates the following research questions: (1) What forms of legal protection exist for children as Celebrity Endorser on social media from the criminal act of economic exploitation in Indonesian legislation? (2) How is the regulation for the protection of children as Celebrity Endorser anticipated in future Indonesian legislation? According to the author's research, responses to the research questions show that Indonesia currently lacks legislation protecting minors who work as celebrity endorsers on social media. The author creates rules for the protection of children as celebrity endorsers in future Indonesian legislation by contrasting the legal systems of Indonesia with the United States state of Illinois. There are four categories into which the protection types fall: (1) Giving Law Number 35 of 2014 about Amendments to Law Number 23 of 2002 concerning Child Protection a definition of a celebrity endorser; and (2) Creating a specific account for earnings from endorsement activities.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0524010002 |
Divisions: | Fakultas Hukum > Ilmu Hukum |
Depositing User: | Unnamed user with username nova |
Date Deposited: | 29 Feb 2024 04:00 |
Last Modified: | 29 Feb 2024 04:00 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/216635 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
ARSELLA IMANDA PUTRI.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |