The Effect of Transfer Pricing and Leverage on Tax Avoidance Moderated by Institutional Ownership

Wibisono, Yulian Maulana and Drs. Imam Subekti, Ak., M.Si., Ph.D (2023) The Effect of Transfer Pricing and Leverage on Tax Avoidance Moderated by Institutional Ownership. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh transfer pricing dan leverage terhadap penghindaran pajak yang dimoderatori oleh kepemilikan institusional pada Perusahaan Terbuka Indonesia. Populasi penelitian ini adalah seluruh manufaktur yang semuanya terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) pada periode tahun 2018 sampai dengan tahun 2020. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik purposive sampling yaitu teknik pengambilan sampel yaitu pengambilan sampel dalam keadaan tertentu. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji deskriptif statistik untuk mendeskripsikan dan memperoleh gambaran utuh dari objek penelitian melalui data sampel dan uji hipotesis yang dilakukan dalam penelitian ini menggunakan analisis regresi moderasi melalui metode analisis regresi hirarkis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa perusahaan manufaktur di Indonesia melakukan penghindaran pajak dengan melakukan transfer pricing dengan perusahaan yang memiliki hubungan istimewa, leverage tidak berpengaruh signifikan terhadap penghindaran pajak dan kepemilikan institusional menunjukkan pengaruh signifikan dalam memoderasi hubungan transfer pricing dengan penghindaran pajak.

English Abstract

This research examines the effect of transfer pricing and leverage on tax avoidance moderated by institutional ownership among Indonesian Public Companies. The population of this research is all the manufacturing companies listed on the Indonesia Stock Exchange (BEI) from 2018 to 2020. The sampling is taken by purposive sampling, the sampling technique that takes the sample under a certain circumstance. The data analysis technique employed descriptive statistical tests to describe and acquire the whole idea of the research object through the sample data. The hypothesis test implemented regression analysis moderation through the hierarchical regression analysis method. The results of this research indicate that manufacturing companies in Indonesia perform tax avoidance by carrying out transfer pricing with companies that have special relationships, leverage gives no significant effect on tax avoidance, and institutional ownership shows a significant influence in moderating the relationship between transfer pricing and tax avoidance.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523020761
Uncontrolled Keywords: Penghindaran Pajak, Transfer Harga, Leverage, Kepemilikan Institusional
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Akuntansi
Depositing User: Unnamed user with username nova
Date Deposited: 01 Feb 2024 05:55
Last Modified: 01 Feb 2024 05:55
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/215178
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
YULIAN MAULANA WIBISONO_.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item