EXPLORING GENERATION Z PERSPECTIVE: THE USE OF SHORT CLIPS ENGLISH CONTENT VIDEO IN LEARNING ENGLISH

Saputri, Dina and Alies Poetri Lintangsari, S.S., M.Li (2024) EXPLORING GENERATION Z PERSPECTIVE: THE USE OF SHORT CLIPS ENGLISH CONTENT VIDEO IN LEARNING ENGLISH. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini menyelidiki perspektif Generasi Z tentang penggunaan video klip pendek konten bahasa Inggris dalam pembelajaran bahasa Inggris. Menanggapi permasalahan yang dihadapi peneliti yaitu tidak adanya sarana pendukung pembelajaran seperti buku teks atau lembar kerja siswa yang diselenggarakan secara individu, maka video klip pendek konten berbahasa Inggris dapat menjadi pilihan pembelajaran. Mulai generasi Z kehidupan sosial lebih banyak dihabiskan untuk mengakses dan memanfaatkan dunia maya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Partisipan penelitian ini adalah siswa generasi Z kelas XI dari XI TL A, XI TL B, dan XI MM A di SMKN 4 Malang yang berjumlah 100 orang. Kuesioner digunakan untuk mengumpulkan data yang terdiri dari 3 kategori dengan total 19 item. Kategorinya adalah kegunaan, alat motivasi, dan keterampilan berbahasa menggunakan klip pendek video konten bahasa Inggris dalam pembelajaran bahasa Inggris. Analisis data dilakukan dengan menggunakan SPSS dan Microsoft Excel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa memiliki perspektif positif terhadap penggunaan video klip pendek konten bahasa Inggris dalam pembelajaran bahasa Inggris. Disimpulkan bahwa video klip pendek konten berbahasa Inggris dapat menjadi pilihan pembelajaran sebagai media pembelajaran di kelas karena fleksibel dalam kategori kegunaan, mengandung konten menarik untuk menstimulasi generasi Z yang rendah fokus sebagai alat motivasi, dan juga membantu dalam meningkatkan keterampilan.

English Abstract

This research investigates the perspective of Generation Z perspective on the use of short clips English content video in learning English. In response to the problem faced by the researcher that there was no learning support such as textbooks or student worksheets that were held individually, the short clips English content video can be the learning option. Since generation Z social life is spent more to access and utilize cyberspace. This present study used a quantitative approach. The participants of this study were 100 Gen Z students of XI grade from XI TL A, XI TL B, and XI MM A at SMKN 4 Malang. The questionnaire was used to collect the data consisting of 3 categories with 19 items in total. The categories were the usefulness, the motivational tool, and the language skill of using short clips English content video in learning English. The data were analyzed by using SPSS and Microsoft Excel. The study results showed that student had a positive perspective on the use of short clips English content video in learning English. It inferred that short clips English content video can be a learning option as a learning media in classroom because it is flexible in the usefulness category, contain interesting content to stimulate the Gen Z low focus as a motivational tool, and helpful in improving skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Uncontrolled Keywords: Generasi Z, Perspektif, Video Klip Pendek, EFL-Generation Z, Perspective, Short clips Video, EFL
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Emy Sukartini
Date Deposited: 29 Jan 2024 06:33
Last Modified: 29 Jan 2024 06:33
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/214588
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
DINA SAPUTRI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item