IOT RESEARCH IN ONLINELEARNING PLATFORM FOR EFL: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS USING VOSVIEWER SOFTWARE

Fathullah, Azmi and Dr. Ive Emaliana, S.Pd., M.Pd (2023) IOT RESEARCH IN ONLINELEARNING PLATFORM FOR EFL: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS USING VOSVIEWER SOFTWARE. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Era pandemi COVID-19 telah mengubah jalannya sistem pendidikan dunia. Berbagai inovasi dilakukan oleh lembaga pendidikan. Mereka membangun platform online untuk membantu memudahkan akses belajar mengajar yang menyenangkan dan tidak membosankan bagi siswa di era pandemi ini. Artikel ini berfokus pada penggunaan platform pembelajaran online untuk EFL. Peneliti menggunakan perangkat lunak VOSviewer untuk menganalisis dan memvisualisasikan penggunaan platform pembelajaran online untuk EFL. Kami secara sistematis mengevaluasi tren penelitian global dalam platform pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing (EFL) online melalui analisis bibliometrik dan pemetaan domain pengetahuan. Dimensi digunakan untuk melakukan pencarian literatur secara sistematis. Microsoft Excel, Platform Analisis Online Bibliometrik, dan VOSviewer digunakan untuk menganalisis jumlah, negara, jurnal, dan penulis publikasi, total kutipan, rata-rata tahun publikasi, dan sumber institusi. VOSviewer digunakan untuk menganalisis dan memvisualisasikan hotspot. Kami menemukan total 158 publikasi. VOSviewer mengklasifikasikan hotspot penelitian ke dalam tiga kategori: platform pembelajaran online sebagai pelengkap, pelengkap, dan substitusi. Berdasarkan rata-rata tahun publikasi, hotspot terbaru adalah platform pembelajaran online sebagai penggantinya, dan yang tertua adalah platform pembelajaran online sebagai pelengkap. Selama pandemi Covid-19, jumlah penelitian yang dilakukan pada platform EFL online meningkat.

English Abstract

The era of COVID-19 pandemic has changed the course of the world's education system. Educational institutions carry out various innovations. They built an online platform to help facilitate access to teaching and learning that is fun and not boring for students in this pandemic era. This article focuses on the use of online learning platforms for EFL. The researcher used VOSviewer software to analyze and visualize the use of the online learning platform for EFL. We systematically evaluated global research trends in online English as a foreign language (EFL) learning platforms on the spine through bibliometric analysis and knowledge domain mapping. Dimension was used to conduct a systematic literature search. Microsoft Excel, the Online Analysis Platform of Bibliometrics, and VOSviewer were used to analyze the number, countries, journals, and authors of the publications, total citations, average publication year, and institution sources. VOSviewer was used to analyze and visualize the hotspots. We found a total of 158 publications. VOSviewer classified the research hotspots into three categories: online learning platforms as supplements, complements, and substitutions. According to the average publication year, the most recent hotspot was online learning platforms as a replacement, and the oldest was online learning platforms as supplements. During the Covid-19 pandemic, the number of studies conducted on an online EFL platform has increased

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Uncontrolled Keywords: Learning Management System, Online Learning Platform, EFL-Sistem Manajemen Belajar, Platform Belajar Daring, EFL
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Emy Sukartini
Date Deposited: 29 Jan 2024 04:45
Last Modified: 29 Jan 2024 04:45
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/214549
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Azmi Fathullah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item