Students’ Attitudes toward the Use of Authentic Materials in Listening Classes at Universitas Brawijaya”.

Widyamandala, Pius Nokia (2023) Students’ Attitudes toward the Use of Authentic Materials in Listening Classes at Universitas Brawijaya”. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mendengarkan adalah suatu proses aktif untuk menafsirkan suara yang masuk untuk menciptakan makna. Mendengarkan menjadi dasar untuk memiliki kemampuan komunikasi yang efektif, karena mendengarkan adalah kemampuan reseptif pertama yang dipelajari secara alami oleh manusia Ada beberapa cara untuk meningkatkan kemampuan listening siswa, salah satunya adalah dengan menggunakan materi otentik dalam kelas mendengarkan. Menurut banyak penelitian, penggunaan materi autentik dapat meningkatkan keterampilan bahasa siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sikap siswa terhadap penggunaan materi autentik dalam kelas mendengarkan. Sebanyak 134 siswa (68 dari semester satu & 66 dari semester tiga) yang sedang mengikuti kelas mendengarkan di Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Universitas Brawijaya, berpartisipasi dalam penelitian ini. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuantitatif berupa survei. Terdapat 16 pernyataan di kuesioner yang digunakan untuk mengumpulkan data dan mengukur sikap siswa. Peneliti menggunakan teori Ostrom (1969) untuk menganalisis dan mendeskripsikan data dalam 3 dimensi yaitu afektif, perilaku, dan kognitif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa semua siswa memiliki sikap positif terhadap penggunaan materi autentik dalam kelas mendengarkan. Siswa lebih memilih penggunaan materi autentik daripada materi pengajaran lainnya. Materi autentik juga memberikan motivasi kepada siswa untuk belajar. Selain itu, siswa mendapatkan banyak manfaat dari penggunaan materi autentik dalam kelas mendengarkan. Para peneliti disarankan untuk menggunakan metode yang berbeda, subjek mata kuliah yang berbeda, dan tingkatan siswa yang berbeda jika ingin melakukan penelitian dengan topik yang sama.

English Abstract

Listening is a process of active skill to interpret the incoming sounds and choose keywords from the speech pattern to create meaning. Listening serves as the basis for successful communication and language development since it is the first receptive skill that humans learn and naturally acquire. There are some ways to increase students’ listening skill, one of them is using authentic materials in listening class. According to many researches, the use of authentic materials increase students’ language skill. Furthermore, this study aimed to find out students’ attitudes toward the use of authentic materials in listening classes. 134 students (68 freshmen & 66 sophomores) who were taking listening classes in the Study Program of English Language Education at Universitas Brawijaya participated in this study. To fulfill its aim, this study employed a survey quantitative research design. I6 statements in the questionnaire were used to collect the data and measure students’ attitudes. The researcher guided by Ostrom’s theory (1969) to analyze and describe the data in 3 dimensions: affective, behavioral, and cognitive. The results indicated that all students have positive attitudes toward the use of authentic materials in listening class. Students prefer the use of authentic materials rather than other teaching materials. Authentic materials also give students motivation to study. Moreover, students got many benefits from the use of authentic materials in listening classes. It is suggested that future researchers employ different methods, different subject, and different student levels when looking into the same topic.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120039
Uncontrolled Keywords: Attitude, Authentic Material, Listening skill.
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: agung
Date Deposited: 29 Jan 2024 01:44
Last Modified: 29 Jan 2024 01:44
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/214466
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Pius Nokia Widyamandala.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item