How Online Writing Tools Enhance Students’ Undergraduate Thesis Writing

Fadhilla, Alya and Syariful Muttaqin, S.Pd., M.A (2023) How Online Writing Tools Enhance Students’ Undergraduate Thesis Writing. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Alat bantu tulis online telah menerima banyak persepsi positif dari penggunanya karena efektivitasnya dalam membantu menulis; Namun, penelitian yang menyelidiki bagaimana alat tersebut dapat meningkatkan kompetensi menulis mahasiswa sarjana dalam menulis skripsi mereka masih kurang diteliti. Skripsi ini menyelidiki bagaimana alat bantu tulis online membantu siswa meningkatkan peforma mahasiswa dalam; penulisan skripsi. Pendekatan kualitatif diterapkan pada penelitian ini dengan menggunakan data triangulasi, yaitu kuisioner dengan pertanyaan terbuka, diskusi kelompok, dan analisis dokumen skripsi. Penelitian ini melibatkan 21 mahasiswa sarjana dari Sastra Inggris dan Pendidikan Bahasa Inggris di sebuah universitas negeri di Jawa Timur, Indonesia. Ditemukan bahwa alat bantu tulis online yang paling banyak digunakan adalah Grammarly, Google Docs, dan Online Dictionary. Para mahasiswa setuju bahwa alat bantu tulis online dapat diakses dengan mudah, efisien, membantu dalam menghemat waktu dalam menulis, dan membantu mereka dalam pemeriksaan tata bahasa, kejelasan struktural, parafrase, dan kosakata yang lebih luas. Dengan demikian, temuan ini menunjukkan bahwa penggunaan alat bantu tulis online harus didorong untuk meningkatkan skripsi mahasiswa, serta memperbaiki proses dan kompetensi menulis mahasiswa .

English Abstract

Online Writing Tools have received many positive perceptions from their users due to their effectiveness in assisting writing; however, research investigating how the tools can enhance undergraduate students’ writing competence in writing their undergraduate thesis is still under-researched. This undergraduate thesis investigates how online writing tools help students improve their undergraduate thesis writing. A qualitative approach was applied to this study by using triangulation data, namely open-ended questionnaires, focus group discussions, and undergraduate thesis document analysis. This study involved 21 undergraduate students from English Literature and English Education at a state university in East Java, Indonesia. It was found that the most used online writing tools are Grammarly, Google Docs, and Online Dictionary. Students agreed that online writing tools are accessible, efficient, helpful in saving time in writing, and assist them in grammar checking, structural clarity, paraphrasing, and broader vocabulary. Thus, these findings suggest that online writing tools should be encouraged to enhance students’ undergraduate thesis, which improves students’ writing process and competence

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Uncontrolled Keywords: Online Writing Tools; Undergraduate Thesis Writing; Writing Competence; Confidence; Writing Skills-Alat bantu tulis online; Penulisan Skripsi; Kompetensi Menulis; Kepercayaan Diri; Skil Menulis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Emy Sukartini
Date Deposited: 25 Jan 2024 06:21
Last Modified: 25 Jan 2024 06:21
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/214037
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Alya Fadhilla.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item