Students’ Perspective On Digital Learning Platform To Enhance Student Engagement During Online Class In Pandemic Covid-19 Situation

Septikasari, Icha Rahma and Isti Purwaningtyas, S.Pd.,M.Pd (2022) Students’ Perspective On Digital Learning Platform To Enhance Student Engagement During Online Class In Pandemic Covid-19 Situation. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini dilakukan yang pertama bertujuan untuk mengetahui jenis media pembelajaran digital yang lebih disukai oleh siswa dan digunakan untuk meningkatkan keterlibatan siswa selama kelas online. Selain itu juga meneliti perspektif siswa terhadap platform pembelajaran digital yang efektif untuk meningkatkan keterlibatan siswa selama kelas online. Data diperoleh dari 10 item kuesioner. Jumlah total peserta penelitian ini adalah 35 mahasiswa sarjana dari berbagai perguruan tinggi di Indonesia. Penelitian ini mengungkapkan bahwa Zoom Meeting menjadi platform pembelajaran digital yang disukai oleh mahasiswa. Selain itu, penelitian ini mengungkapkan bahwa 3 dimensi keterlibatan siswa yaitu cognitive, emotional , dan behavioral dimension memainkan peran penting dalam meningkatkan keterlibatan siswa melalui platform pembelajaran digital selama kelas daring. Elemen desain antarmuka yang user-friendly, fitur pendukung pembelajaran, penggunaan kuota minimum, fitur interaktif dan platform yang gratis digunakan menjadi hal yang cukup diperhatikan oleh peserta saat memilih DLP yang dapat meningkatkan keterlibatan siswa Selain itu juga terungkap bahwa platform pembelajaran digital dengan penggunaan kuota minimal dan menawarkan banyak aktivitas selama kelas masih membuat beberapa siswa merasa khawatir dan tidak antusias untuk mengikuti kelas online.

English Abstract

This research first aims to know the variety of digital learning platform that is preferably used by students to enhance student engagement during online class. Besides it also investigates the student's perspective towards an effective digital learning platform to enhance student engagement during online class. The data were obtained from 10-item-questionnaire. The total number of participants involved in this research is 35 undergraduate students from universities in Indonesia. This research revealed that Zoom Meeting had become a digital learning platform that preferably used by students. Moreover, this research discloses that 3 dimensions of student engagement namely cognitive, emotional, and behavior dimension play important role in enhancing student engagement through digital learning platform during online class. The element of user-friendly design interfaces, supporting features, minimum quota usage, interactive features and platforms that are free in use become considered things by participants while choosing DLP that can enhance student engagement. Besides it also reveals that the digital learning platform with minimum quota usage and offers many activities during class still make some students feel worried and not enthusiast to join online class.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052212
Uncontrolled Keywords: Student Engagement, Digital Literacy, Digital Learning Platform, Online Class, Behavioural Engagement, Emotional Engagement, Cognitive Engagement
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 30 Jan 2024 06:22
Last Modified: 30 Jan 2024 06:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/213459
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Icha Rahma Septikasari.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item