Students’ Preferences and Affective Factors Towards Oral Corrective Feedback in Speaking Class in Universitas Brawijaya

Basmah and Didik Hartono, S.S., M.Pd (2022) Students’ Preferences and Affective Factors Towards Oral Corrective Feedback in Speaking Class in Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Memahami bahasa lisan lebih sulit daripada mengucapkannya. Beberapa orang mungkin memahami arti dari seseorang yang berbicara dalam bahasa asing, tetapi pendengarnya tidak dapat berkomunikasi dalam bahasa tersebut. Ada banyak pendapat, ide, dan argumen untuk diungkapkan, tetapi otak mereka tidak mampu melakukannya. Guru sesekali memimpin, mengoreksi, dan menginstruksikan siswa di kelas. Di sisi lain, adalah tugas siswa itu sendiri. Namun, bagi siswa untuk belajar dan memperdalam pemahaman mereka, umpan balik dan bimbingan guru diperlukan. Baik dalam pengajaran dan pembelajaran, umpan balik adalah penting. Ketika dosen menawarkan umpan balik lisan kepada siswa, mereka mungkin mengalami ketakutan, peningkatan atau penurunan motivasi, harga diri, atau kepercayaan diri; sensasi ini disebut sebagai faktor afektif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui preferensi siswa pada jenis umpan balik korektif lisan dan faktor afektif selama kelas berbicara. Pesertanya adalah mahasiswa semester 4 Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Sebanyak 60 siswa dipilih sebagai partisipan penelitian ini. Data penelitian mix-method ini dikumpulkan dengan dua teknik: pemberian kuesioner tertutup dan wawancara. Setelah mengumpulkan hasil angket, peneliti memilih secara acak beberapa siswa untuk diwawancarai. Hasil penelitian melaporkan bahwa mahasiswa Universitas Brawijaya memiliki persepsi positif terhadap umpan balik korektif lisan guru. Juga, sebagian besar siswa memilih jenis pengulangan umpan balik korektif lisan. Selain itu, mereka menghadapi sedikit masalah dengan faktor afektif negatif. Oleh karena itu, disarankan untuk penelitian lebih lanjut untuk menyelidiki kasus ini. Dengan memilih tingkat siswa yang lebih tinggi atau bahkan siswa dari departemen yang berbeda, mungkin memungkinkan peneliti lebih lanjut untuk mendapatkan hasil yang mendalam.

English Abstract

Understanding the spoken language is harder than speaking it. Some people may comprehend the meaning of someone speaking in a foreign language, but the listener cannot communicate in that language. There are numerous opinions, ideas, and arguments to express, but their brain is incapable of doing so. Teachers occasionally lead, correct, and instruct students in the classroom. Learning, on the other hand, is the duty of the students themselves. However, for students to learn and deepen their comprehension, teachers' feedback and guidance are required. In both teaching and learning, feedback is important. When professors offer students oral feedback, they may experience fear, increased or decreased motivation, self-esteem, or self-confidence; these sensations are referred to as affective factors. The goal of this study is to find out students’ preferences on the types of oral corrective feedback and the affective factors during speaking class. The participants were the 4th-semester students of the English Language Education Program at Universitas Brawijaya. A total of 60 students were chosen as the participants of this research. The data of this mixed method was gathered by two techniques: administering a close-ended questionnaire and an interview. After gathering the questionnaire results, the researcher chose randomly some students to get interviewed. The result reports that students at Universitas Brawijaya had a positive perception teachers’ oral corrective feedback. Also, most of the students chose repetition types of oral corrective feedback. In addition, they faced a few problems with negative affective factors. Accordingly, it is recommended for further research investigate this case. Choosing a higher level of students or even students from different departments, might enable further researchers to get profound results.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052212
Uncontrolled Keywords: Faktor Afektif, Umpan Balik Korektif Oral, Berbicara
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 29 Jan 2024 07:28
Last Modified: 29 Jan 2024 07:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/213303
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Basmah.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item