Pratama, Kukuh and Dr. Ir. M. Zainul Arifin, MT. and Ir. A. Wicaksono, M.Eng, Ph.D (2022) Audit Keselamatan Jalan Pada Ruas Bypass – Bandara Internasional Lombok. Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Ruas jalan Bypass Bandara Internasional Lombok segmen 1 sepanjang 4,6km merupakan daerah lokasi rawan kecelakaan dengan rata-rata 15 kejadian dalam setahun. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan hasil hasil Audit Keselamatan Infrastruktur Jalan berdasarkan hasil pengukuran dan pengamatan langsung di lapangan untuk mengetahui nilai defisiensi keselamatan agar menjadi bahan evaluasi untuk menentukan penanganan selanjutnya. Data yang digunakan adalah data hasil pengukuran defisiensi keselamatan serta data kecelakaan yang didapatkan dari Polres Lombok Barat. Hasil audit keselamatan jalan didapatkan dari analisa nilai resiko penanganan defisiensi. Berdasarkan hasil analisis yang dihitung menunjukkan bahwa beberapa fasilitas jalan berada dalam kategori “sangat berbahaya” dan ”tidak berbahaya” yang harus segera diperbaiki untuk menurunkan potensi terjadinya kecelakaan, yaitu: (1) aspek geometrik yaitu tinggi kerb jalan; (2) kondisi penerangan jalan yang minim; (3) aspek perkerasan yang berupa lubang, retak memanjang dan tambalan. Untuk jalan dengan kategori “tidak berbahaya” cukup dilakukan inspeksi secara rutin, untuk memantau kondisi infrastruktur keselamatan jalan.
English Abstract
The Lombok International Airport Bypass segment 1 with a length of 4.6 km is an accident-prone area with an average of 15 incidents a year. The purpose of this study is to describe the results of the Road Infrastructure Safety Audit based on the results of measurements and direct observations in the field to determine the value of safety deficiencies in order to be an evaluation material to determine further treatment. The data used is data from the measurement of safety deficiencies and accident data obtained from the West Lombok Police Resort Police. The results of the road safety audit are obtained from the analysis of the risk value of handling deficiencies. Based on the results of the calculated analysis, it shows that several road facilities are in the “very dangerous” category, which must be repaired immediately to reduce the potential for accidents, namely: (1) geometric aspects, namely the height of the curb; (2) minimal street lighting conditions; (3) pavement aspects in the form of holes, longitudinal cracks and patches. For roads with the "non-hazardous" category, it is sufficient to carry out regular inspections, to monitor the condition of road safety infrastructure.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | 042307 |
Uncontrolled Keywords: | Audit Keselamatan Jalan, Defisiensi, Kecelakaan-Accident, Deficiency, Road Safety Audit |
Divisions: | S2/S3 > Magister Teknik Sipil, Fakultas Teknik |
Depositing User: | Unnamed user with email y13w@ub.ac.id |
Date Deposited: | 22 Jan 2024 08:04 |
Last Modified: | 22 Jan 2024 08:04 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/213139 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
kukuh pratama.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (15MB) |
Actions (login required)
View Item |