Amatullah, Aidha Azizah and Dr. Ive Emaliana, S.Pd., M.Pd. and Dr. Esti Junining, S.Pd., M.Pd. (2022) Developing Syllabus for EFL Reading based on The Relationship among Epistemic Beliefs, Higher-Order Thinking Skills, and Achievement. Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Keyakinan epistemik adalah faktor utama yang dapat menentukan cara siswa belajar dalam memperoleh bahasa. Keyakinan epistemik dapat menjadi aspek predictor yang dapat mempengaruhi perkembangan kemampuan berpikir tingkat tinggi dan pencapaian membaca. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan silabus pengajaran membaca bahasa Inggris sebagai bahasa asing untuk siswa kelas dua SMAN 3 Salatiga berdasarkan analisis korelasi antara keyakinan epistemic, kemampuan berpikir tingkat tinggi, dan pencapaian. Research and Development (R&D) digunakan sebagai desain penelitian dalam penelitian ini. Untuk membuat produk yang diusulkan, penelitian ini menerapkan model pengembangan ADDIE. Pada tahap analisis kebutuhan, peneliti menggunakan beberapa jenis instrumen, yaitu dua angket yaitu keyakinan epistemik dan angket HOTS, dan skor tes pemahaman membaca siswa kelas dua SMAN 3 Salatiga. Data yang diperoleh dari instrumen penelitian dianalisis untuk mengetahui korelasinya. Ahli terlibat dalam menentukan apakah isi silabus dapat digunakan untuk siswa kelas dua, dan kemudian peneliti menerapkan silabus untuk siswa. Silabus yang diusulkan mencakup penggunaan pembelajaran berbasis metode inquiry, dimana konten dari silabus selaras dengan kompetensi dasar dan tema kurikulum 2013. Taksoomi Barrett diimplementasikan dalam desain silabus sekaligus merancang indikator untuk memenuhi tujuan pembelajaran. Berdasarkan uji coba, siswa lebih terlibat dan antusias dalam kegiatan pembelajaran berbasis metode inquiry yang menyenangkan, sehingga proses pembelajaran dapat ditingkatkan dengam memberikan kesempatan siswa mengeksplorasi tema pembelajaran. Saran bagi guru berdasarkan pengembangan silabus adalah menciptakan proses pembelajaran yang aktif. Penelitian ini juga dapat menjadi acuan bagi penelitian selanjutnya untuk mengembangkan materi dan modul pembelajaran untuk membantu siswa mencapai prestasi belajar yang maksimal.
English Abstract
Epistemic Beliefs are the prominent factor that can determine the way students learn in acquiring language. Epistemic beliefs can be a predictor aspect that can influence the development of high-order thinking skills and reading achievement. The study aims to develop the syllabus for teaching EFL reading for the second-grade students of SMAN 3 Salatiga based on the analysis of correlation among epistemic beliefs, HOTS, and achievement. Research and Development (R&D) is applied as the research design in this research. To create the proposed product, this research applies ADDIE development model. In the needs analysis stage, the researcher use some kinds of instruments, which are two questionnaires namely epistemic beliefs and HOTS questionnaire, and the reading comprehension test score of second-grade students of SMAN 3 Salatiga. The data obtained from the research instrument is analyzed to investigate their correlation. The expert is involved in determining whether the content of the syllabus was acceptable for second-grade students, and then the researcher implements the syllabus for the students. The proposed syllabus includes the use of inquiry-based learning, the content, as well as the basic competency and theme of Curriculum 2013. Barrett's taxonomy is implemented in the syllabus design while creating the indicators to fulfill the learning objectives. According to the try-out, the students are more engaged and enthusiastic from the enjoyable activities and inquiry-based learning, hence the learning process could be improved by allowing students to explore themes on their own. The suggestion for teachers based on the syllabus development is to create an active learning process. It also can be a reference for further research to create learning material and modules to assist the students to reach high achievement in learning.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | 042212 |
Uncontrolled Keywords: | pengembangan silabus, keyakinan epistemik, keterampilan berpikir tingkat tinggi, pencapaian |
Divisions: | S2/S3 > Magister Linguistik Terapan, Fakultas Ilmu Budaya |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 25 Jan 2024 04:36 |
Last Modified: | 25 Jan 2024 04:36 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/213135 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Aidha Azizah Amatullah.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (4MB) |
Actions (login required)
View Item |