Fariha, Rumaisa Zida and Dr. Trisna Andarwulan, S.Pd., M.Pd (2023) Alih Wahana Pidato Persuasif Tulis Menjadi Video TikTok Untuk Meningkatkan Sikap Nasionalisme Siswa SMP. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kurangnya pemahaman siswa terkait nilai nasionalisme menjadi salah satu problematika di dunia pendidikan. Implementasi unsur nasionalisme ke dalam pembelajaran bahasa Indonesia, seperti teks pidato persuasif menjadi salah satu solusi untuk meningkatkan kesadaran siswa mengenai nilai nasionalisme. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan cara meningkatkan sikap nasionalisme siswa dengan menulis pidato persuasif, aspek nasionalisme dalam pidato persuasif peserta didik, dan peran Tik Tok sebagai media alih wahana teks pidato persuasif. Penelitian ini menggunakan desain Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan analisis data kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (a) Pra-siklus menyatakan bahwa pemahaman siswa mengenai nilai nasionalisme masih kurang; (b) Siklus I menunjukkan bahwa pemahaman siswa terhadap nilai nasionalisme mulai meningkat yang ditunjukkan dalam karya siswa; dan (c) Siklus II menunjukkan bahwa siswa mampu mengalihwahanakan pidato persuasif tulis menjadi video TikTok.
English Abstract
The lack of student understanding regarding the value of nationalism is one of the problems in the world of education. Implementation of elements of nationalism in learning Indonesian, such as persuasive speech texts, is one of the solutions to increase students' awareness of the value of nationalism. This study aims to describe how to increase student nationalism by writing persuasive speeches, aspects of nationalism in students' persuasive speeches, and the role of Tik Tok as a medium for conveying persuasive speech texts. This study used a Classroom Action Research (CAR) design with qualitative and quantitative data analysis. The results of the study show that (a) the pre-cycle states that students' understanding of the value of nationalism is still lacking; (b) Cycle I showed that students' understanding of the value of nationalism began to increase as shown in the student's work; and (c) Cycle II showed that students were able to translate written persuasive speeches into TikTok videos.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052312 |
Uncontrolled Keywords: | Nationalism, Writing, Persuasive Speech, Tiktok, Transfer of Learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | maria |
Date Deposited: | 16 Jan 2024 07:44 |
Last Modified: | 16 Jan 2024 07:44 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/211074 |
Text
RUMAISA ZIDA FARIHA.pdf Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |