Vidio games immersion : comparative study in game's narration delivery method based on players narrative immersion stages

Firhansyah, Rico Satria and Scarletina Vidyayani Eka, S.S., M.Hum. (2023) Vidio games immersion : comparative study in game's narration delivery method based on players narrative immersion stages. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

vii ABSTRAK sebagai cara bagi orang untuk menikmati cerita atau narasi. Salah satu cara untuk menikmati narasi dalam videogame adalah dengan terbenam atau ter-imersi di dalam cerita yang disajikan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis imersi dalam videogame, terutama dalam metode penyampaian narasi yang berbeda dalam videogame. Game yang dipilih adalah Elden Ring dan Genshin Impact. Studi ini akan dilaksanakan dengan menggunakan metode triangulasi data dari observasi, wawancara, dan diskusi fokus kelompok dengan empat gamer yang terpilih sebagai partisipan. Partisipan dipilih berdasarkan seberapa familier mereka dengan game yang menjadi objek penelitian. Teori yang digunakan untuk menganalisis data adalah ludo-naratologi untuk seleksi komponen-komponen game, mengkategorikan jenisnya untuk menentukan metode penyampaian narasi, dan analisis data yang dikumpulkan dari para pemain dengan teori tahap imersi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode penyampaian narasi secara pengalaman (emergent) lebih baik daripada metode penyampaian narasi yang tertanam (embedded) dalam memicu imersi yang lebih dalam pada para pemain. Alasan imersi yang lebih dalam datang dari cara metode penyampaian narasi pengalaman (emergent) menekankan kemampuan pemain untuk langsung mengalami cerita daripada menceritakan narasi tersebut layaknya metode penyampaian narasi yang tertanam (embedded).

English Abstract

Videogame has become a large part of entertainment in the modern era as a way for people to enjoy story or narrative. One way to fully enjoy the narrative in videogame is to become immersed in it. This thesis aims to analyze the immersion of videogame, especially in different narration delivery methods of videogames. The games chosen are Elden Ring and Genshin Impact. The study will be conducted by employing data triangulation of observation, interview, and focus group discussion with four selected gamers as the participants. The participants are selected based on their familiarity with the games. The theories used to analyze the data are ludo-narratology to select the games’ components, categorizing its type to determine the narration delivery method, and analyzing the data gathered from the players by immersion stages theory. The research results show that emergent narration delivery method is better than embedded narration delivery method in triggering better immersion on the players. The reason of better immersion came from the way emergent narration delivery method emphasizes the players capability to experience the story directly rather than telling them about it as embedded narration delivery method does.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: maria
Date Deposited: 16 Jan 2024 03:29
Last Modified: 16 Jan 2024 03:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/210778
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rico Satria Firhansyah.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item