Khaerani, Nadya Shifa and Alies Poetri Lintangsari, S.S., M.Li (2023) EFL Students’ Learning Engagement in The Post Pandemic era. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pemerintah Indonesia menerapkan pembelajaran online di masa pandemi akibat penyebaran Covid-19. Saat ini era pascapandemi, penerapan pembelajaran luring mulai dilakukan kembali dan dilengkapi dengan teknologi yang sebelumnya diterapkan pada kelas daring. Perubahan mendadak di sektor pendidikan ini tentunya mempengaruhi keterlibatan belajar siswa EFL. Penelitian ini dilakukan untuk menyelidiki persepsi siswa tentang keterlibatan belajar bahasa Inggris di kelas offline dan untuk mengetahui apakah terdapat perbedaan signifikan dalam keterlibatan belajar antara lingkungan kelas online dan offline. Peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif dengan kuesioner survei berbahasa Indonesia yang disebarkan secara online kepada siswa kelas XI dengan jumlah partisipan 751 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kelas offline yang dilengkapi teknologi memberikan hasil yang positif dan mendapatkan perbedaan learning engagement yang signifikan pada hampir setiap dimensi. Temuan ini juga menyiratkan bahwa keterlibatan siswa pada keterlibatan emosional tidak menunjukkan perbedaan yang signifikan karena dimensinya lebih dipengaruhi oleh dukungan dan kesadaran diri guru dalam menggunakan bahasa itu sendiri. Implikasi lebih lanjut dari penelitian ini mengungkapkan perlunya mengeksplorasi lebih jauh tentang teknik dan teknologi pengajaran EFL dalam proses pembelajaran untuk memaksimalkan keterlibatan siswa.
English Abstract
The Indonesian government implemented online learning during the pandemic due to the spread of Covid-19. Nowadays, the post-pandemic era, the application of offline learning has begun to be carried out again and is equipped with technology previously applied during online class. These sudden changes in the education sector certainly affect EFL students' learning engagement. This study was conducted to investigate students' perceptions of English learning engagement in offline classes and to determine whether there is significant difference in learning engagement between online and offline classroom environments. The researcher used a quantitative approach with an Indonesian-language survey questionnaire distributed online to 11th-grade students with 751 participants. The results showed that offline classrooms equipped with technology had a positive result and got significant differences in learning engagement in almost every dimension. These findings also implied that students' engagement on emotional engagement shows no significant differences because the dimension is more affected by the teacher's support and self-awareness in using the language itself. Further implications of this research reveal the need to explore more about EFL teaching techniques and technologies in the learning process to maximize students' engagement.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052312 |
Uncontrolled Keywords: | Students Perception, Engagement, Post-pandemic, Offline class, Technology |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | maria |
Date Deposited: | 15 Jan 2024 03:00 |
Last Modified: | 15 Jan 2024 03:00 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/209762 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Nadya Shifa Khaerani.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |