EFL Learners’ Perception about The Use of Audio Recording and Audiovisual Media in Listening Class.

Amaliah, Nazhifah and Dian Novita Dewi,, S.Pd., M.Li., and Irene Nany Kusumawardani,, S.Hum., M.Li., (2021) EFL Learners’ Perception about The Use of Audio Recording and Audiovisual Media in Listening Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

ABSTRAK Amaliah, N. 2021. EFL Learners’ Perception about The Use of Audio Recording and Audiovisual Media in Listening Class. English Language Education Program, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. Supervisor: Irene Nany Kusumawardani, S.Hum., M.Li. Keywords: EFL Learners, Perception, Listening, Audio Recording, Audiovisual, Instructional Media. Media pembelajaran merupakan alat bantu untuk mendukung proses pembelajaran bahasa berjalan dengan baik. Dalam kelas menyimak, guru/dosen sering menggunakan media rekaman audio atau audiovisual. Kedua media tersebut memiliki keunggulan masing-masing, yaitu rekaman audio memberikan peserta didik lebih fokus dengan hanya mendengarkan materi. Selain itu, audiovisual menunjukkan isyarat visual dari suara yang dapat membantu peserta didik mengetahui apa yang terjadi melalui visualisasi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui media mana yang lebih baik digunakan antara rekaman audio dan audiovisual berdasarkan persepsi peserta didik EFL. Partisipan dari penelitian ini adalah 104 mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris angkatan 2017 Universitas Brawijaya. Peneliti menggunakan desain survei dan menggunakan kuesioner sebagai instrumen penelitian. Kuesioner diadaptasi dari Woottipong (2014). Kemudian, data tersebut digambar dalam bentuk deskripsi. Temuan penelitian ini mengungkapkan bahwa peserta didik lebih suka menggunakan audiovisual daripada rekaman audio sebagai media di kelas mendengarkan memiliki interpretasi yang tinggi dengan skor rata-rata 3,38. Sebagian besar peserta didik setuju bahwa audiovisual dapat membantu mereka untuk memahami ucapan, ekspresi, gerak tubuh pembicara dari aspek visual. Tidak hanya membantu mereka untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik melalui visualisasi tetapi juga audiovisual memberikan peningkatan bagi pembelajar untuk proses belajar bahasa dan keterampilan makro mereka. Sebenarnya audiovisual dapat mengakomodasi beberapa gaya belajar peserta didik, namun berdasarkan hasil penelitian ini guru/dosen juga mempertimbangkan untuk menggunakan rekaman audio. Karena untuk seluruh periode kelas menyimak sebaiknya menggunakan variasi media seperti audiovisual, rekaman audio, dikte, monolog, dan lain-lain dengan porsi yang dominan menggunakan audiovisual.

English Abstract

ABSTRACT Amaliah, N. 2021. EFL Learners’ Perception about The Use of Audio Recording and Audiovisual Media in Listening Class. English Language Education Program, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. Supervisor: Irene Nany Kusumawardani, S.Hum., M.Li. Keywords: EFL Learners, Perception, Listening, Audio Recording, Audiovisual, Instructional Media. Instructional media are tools to support the language learning process running well. In listening class, teachers/ lecturers often use audio recording or audiovisual as the media. Both of the media have their advantages, which are the audio recording gives learners more focus by only listening to the materials. In addition, the audiovisual shows visual cues from the sound that can help learners know what happens through the visualization. The purpose of this study is to know which media is better to use between audio recording and audiovisual based on EFL learners' perception. The participants of this study were 104 students of English Language Education Program batch 2017 at Universitas Brawijaya. The researcher used a survey design and had been using a questionnaire as the instrument of this study. The questionnaire adapted from Woottipong (2014). Then, the data were drawn in the form of a description. The finding of this study revealed that learners prefer to use audiovisual to audio recording as the media in listening class had high interpretation with mean score 3.38. Most of the learners agreed that audiovisual can help them to understand the speakers' utterance, expressions, gestures from the visual aspects. Not only helping them to get better understanding through visualization but also audiovisual gives the learners improvement for their language learning process and their macro skills. Actually, audiovisual can accommodate some learning styles of the learners, but based on the result of this study the teachers/ lecturers also consider using audio recording. Because for the whole period of listening classes it is better to use variative of media such as audiovisual, audio recording, the dictation, monologue, and etc., with the portion dominantly using audiovisual.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with username saputro
Date Deposited: 15 Jan 2024 02:37
Last Modified: 15 Jan 2024 02:37
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/209731
[thumbnail of 2021 Nazhifah Amaliah.pdf] Text
2021 Nazhifah Amaliah.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item