Semiotic Analysis of Ruangguru Apps Advertisement.

Mutawakkil Hamidiy, Muhammad and Sahiruddin,, S.S., M.A., Ph.D. and Muhammad Rozin,, S.S., M.A., (2021) Semiotic Analysis of Ruangguru Apps Advertisement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

ABSTRAK Hamidiy, Muhammad Mutawakkil. 2021. Semiotic Analysis of Ruangguru Apps Advertisement. Program Studi Sastra Inggris, Universitas Brawijaya. Pembimbing: Muhammad Rozin Kata kunci: Semiotika, Aplikasi Ruangguru, Iklan Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kandungan denotatif, konotatif, dan mitologis yang terdapat pada 5 iklan dari aplikasi Ruangguru. Teori semiotik yang dikemukakan oleh Barthes (1972) digunakan dalam penelitian ini. Metode yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan mengambil iklan dari e-sources yaitu dari aplikasi Ruangguru dimana 5 iklan digunakan sebagai sumber utama yang diteliti untuk penelitian denotatif, konotatif dan mitologis. Pengumpulan data dilakukan dengan cara mengunduh, mengamati iklan, dan transkripsi data untuk mengumpulkan informasi berupa teks dalam iklan. Analisis data dilakukan dengan menggunakan kerangka dari Barthes yang terbagi menjadi penanda/denotasi, petanda/konotasi, tanda/makna, dan mitos. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat unsur denotatif, konotatif, dan mitos dalam 5 iklan yang dijadikan sumber data. Makna denotatif tersebut disampaikan dalam sistem pembelajaran informal yang bermanfaat bagi siswa sebagai metode baru dengan metode pembelajaran baru berbasis teknologi. Penggunaan influencer juga diberikan untuk menambah pengetahuan produk sebagai sebuah bisnis. Makna konotatif tersebut disampaikan melalui 5 iklan yang menonjolkan peran guru, siswa dan orang tua dalam pendidikan anak. Penggunaan ponsel juga merupakan hal yang lumrah dalam pendidikan berbasis teknologi. Akhirnya, mitos menemukan bahwa ada semacam keintiman, ketertarikan emosional, dan ikatan yang diberikan oleh peran orang tua dalam pendidikan anak. Dalam iklan terakhir, secara khusus, Ruben Onsu sebagai "peran orang tua" diberikan untuk mendukung pendidikan Bertrand yang merupakan putranya. Penelitian yang lebih luas disarankan untuk memperkaya kajian semiotika dalam iklan bidang pendidikan di Indonesia.

English Abstract

ABSTRACT Hamidiy, Muhammad Mutawakkil. 2021. Semiotic Analysis of Ruangguru Apps Advertisement. Study Program of English, Department of Languages and Literature, Brawijaya University. Supervisor: Muhammad Rozin Keywords: Semiotics, Ruangguru application, Advertisement This study aims to examine the denotative, connotative, and mythical content contained in 5 advertisements from the Ruangguru application. The semiotic theory proposed by Barthes (1972) is used in this study. The method used is a qualitative approach by taking advertisements from e-sources, namely from the Ruangguru application where 5 advertisements are used as the main sources studied for denotative, connotative and mythological research. Data collection was done by downloading, observing advertisements, and transcription of data to collect information in the form of text in advertisements. Data analysis was carried out using a framework from Barthesian order of signification, which is divided into; signifier/denotation, signified/connotation, sign/meaning, and myth. The results showed that there were denotative, connotative, and mythical elements in the 5 advertisements that were used as data sources. The denotative meaning is conveyed in an informal learning system that is beneficial for students as a new method with new technology-based learning methods. The use of influencers is also given to increase product knowledge as a business. The connotative meaning is conveyed through 5 advertisements that highlight the role of teachers, students and parents in children's education. The use of mobile phones is also commonplace in technology-based education. Lastly, the analysis of myths finds that there is a kind of intimacy, emotional attraction, and bonding provided by the role of parents in children's education. In the last advertisement, in particular, Ruben Onsu as "the role of a parent" is given to support the education of Bertrand who is his son. A wider research is suggested to enrich the semiotics study in education field advertisement in Indonesia.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with username saputro
Date Deposited: 15 Jan 2024 02:28
Last Modified: 15 Jan 2024 02:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/209717
[thumbnail of 2021 MUHAMMAD MUTAWAKKIL HAMIDIY.pdf] Text
2021 MUHAMMAD MUTAWAKKIL HAMIDIY.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item