The Relationship between Parental Involvement and Students’ Speaking Achievement in Hybrid Learning.

Olivia Heluri Yolanda, Putri and Sahiruddin,, S.S., M.A., Ph.D. and Dr. Moh Hasbullah Isnaini,, M.Pd., (2022) The Relationship between Parental Involvement and Students’ Speaking Achievement in Hybrid Learning. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

ABSTRAK Putri, Olivia Heluri Yolanda. 2022. Hubungan antara Keterlibatan Orang Tua dan Pencapaian Berbicara Siswa dalam Pembelajaran Hybrid. Tesis. Program Magister Linguistik, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya. Pembimbing: (I) Hamamah, M.Pd., Ph.D., (II) Dr. Widya Caterine Perdhani, M.Pd. Kata Kunci: Keterlibatan Orang Tua, Prestasi Berbicara Siswa, Pembelajaran Hybrid Keterlibatan orang tua sangat penting dalam pengembangan pembelajaran dan pendidikan anak baik di rumah maupun di sekolah. Di era pandemi Covid-19, sekolah menerapkan ‘pembelajaran hybrid’ sebagai metode pembelajaran. Dalam pelaksanaan pembelajaran hybrid, orang tua perlu dilibatkan dalam proses dan menggunakan pengetahuan mereka untuk mendukung potensi anak-anak mereka. Penelitian ini bertujuan untuk menjawab pertanyaan penelitian: sejauh mana hubungan antara pencapaian berbicara siswa dan keterlibatan orang tua mereka dalam pembelajaran hybrid? Masalah yang digarisbawahi dalam penelitian ini didasarkan pada studi pendahuluan yang dilakukan sebagai skripsi peneliti di salah satu sekolah yang telah menerapkan pembelajaran hybrid, khususnya pada kelas 1 SMA Negeri 3 Lumajang, yang menunjukkan bahwa tujuan pembelajaran berbicara tidak tercapai. Ini adalah masalah yang perlu dianalisis untuk menentukan hubungan antara keterlibatan orang tua dan pencapaian berbicara siswa dalam pembelajaran hybrid. Desain penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif korelasional. Kuesioner dan dokumentasi juga digunakan sebagai instrumen untuk mengumpulkan data numerik. Sebanyak 25 siswa dan orang tua siswa kelas I SMA Negeri 3 Lumajang Tahun Pelajaran 2020/2021 menjadi partisipan dalam penelitian ini dengan menggunakan teknik penentuan sampel dengan pertimbangan tertentu. Data dianalisis menggunakan koefisien korelasi product moment Pearson SPSS 26. Hasil korelasi antara dua variabel adalah signifikan (0,598). Sehingga rxy > rtabel; 0,598 > 0,396, artinya H0 ditolak dan H1 diterima. Dengan kata lain, ada korelasi moderat antara keterlibatan orang tua dan pencapaian berbicara siswa. Oleh karena itu, keterlibatan orang tua dan pencapaian berbicara siswa dalam pembelajaran hybrid saling terkait. Disarankan agar penelitian lebih lanjut dapat mengeksplorasi pentingnya dan hubungan keterlibatan orang tua terhadap prestasi siswa berfokus pada keterampilan khusus lainnya dalam bahasa Inggris seperti mendengarkan, membaca, atau menulis dengan berbagai tingkat pendidikan.

English Abstract

ABSTRACT Putri, Olivia Heluri Yolanda. 2022. The Relationship between Parental Involvement and Students’ Speaking Achievement in Hybrid Learning. Thesis. Master’s Program in Linguistics, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. Advisors: (I) Hamamah, M.Pd., Ph.D., (II) Dr. Widya Caterine Perdhani, M.Pd. Key Words: Parental Involvement, Students’ Speaking Achievement, Hybrid Learning Parental involvement is very essential in learning development and education both at home or at school. In the era of Covid-19 pandemic, schools implemented ‘hybrid learning’ as the learning method. In the implementation of hybrid learning, parents need to be involved in the process and use their knowledge to support their children’s potentials. This study is aimed to anwer the research question: to what degree is the relation between students’ speaking achievement and their parental involvement in hybrid learning? The problem that underlined this research was based on the pilot research conducted as the researcher’s undergraduate thesis in one of the schools that have implemented hybrid learning, 1st grade of SMA Negeri 3 Lumajang, the goal of learning speaking was not achieved. This is a problem that needs to be analyzed to determine the relationship between parental involvement and students’ speaking achievement in hybrid learning. This research design used was a quantitative correlational research. Questionnaire and documentation also used as the instrument to collect the numerical data. 25 students and their parents from the first-grade of SMA Negeri 3 Lumajang in the academic year of 2020/2021 became the participants in this research by using purposive sampling. The data were analyzed using Pearson’s product moment coefficient of correlation SPSS 26. The result of correlation between two variables is significant (0.598). So that rxy > rtable; 0.598 > 0.396, it means H0 is rejected and H1 is accepted. In other word, there is a moderate correlation between parental involvement and students’ speaking achievement. Therefore, parental involvement and students’ speaking achievement in hybrid learning are related. It is suggested that further research could explore the importance and the relation of parental involvement on students’ achievement focus on other specific skills in English such as listening, reading, or writing with various educational levels.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: 042312
Divisions: S2/S3 > Magister Linguistik Terapan, Fakultas Ilmu Budaya
Depositing User: Unnamed user with username saputro
Date Deposited: 12 Jan 2024 07:49
Last Modified: 12 Jan 2024 07:49
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/209407
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
OLIVIA HELURI YOLANDA PUTRI.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item