EFL Students’ Motivation in a Technology-mediated Learning Context.

Abdullah, Muhammad Ilyas., Abdullah, and Hamamah,, M.Pd., Ph.D., and Dian Inayati,, S.Pd., M.Ed., (2022) EFL Students’ Motivation in a Technology-mediated Learning Context. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

ABSTRAK Abdullah, Muhammad Ilyas. 2022. Motivasi Belajar Murid EFL dengan Pembelajaran Berbasis Teknologi. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Jurusan Pendidikan Bahasa, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya. Supervisor: Dian Inayati, S.Pd., M.Ed. Kata Kunci: Nearpod, Gamifikasi, Pembelajaran berbasis minat, Pembelajaran daring, Motivasi pembelajaran Penerapan pembelajaran jarak jauh selama masa pandemi mengakibatkan rendahnya tingkat motivasi belajar di kalangan siswa. Lingkungan kelas yang negatif, stres dan kecemasan dianggap sebagai alasan rendahnya motivasi di kalangan siswa. Media pembelajaran Nearpod memiliki fitur-fitur pembelajaran untuk meningkatkan motivasi dan interaksi siswa selama pembelajaran jarak jauh. Dengan menggunakan penelitian eksperimen kualitatif serta analisis tematik, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan Nearpod pada siswa EFL untuk meningkatkan motivasi siswa dalam pembelajaran jarak jauh. Partisipan pada penelitian ini terdiri dari 51 siswa dan tiga guru dengan durasi penelitian satu minggu. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa gamifikasi dan interaktivitas dari Nearpod membantu siswa untuk membangun dan mengembangkan minat belajar yang mendorong atensi, interaksi, dan tingkat kehadiran yang lebih tinggi. Beberapa saran yang berkaitan untuk mengintegrasikan gamifikasi secara efektif dalam pembelajaran dapat terlihat pada penelitian ini.

English Abstract

ABSTRACT Abdullah, Muhammad Ilyas. 2022. EFL Students’ Motivation in a Technology-mediated Learning Context. Study Program of English Language Education, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. Supervisor: Dian Inayati, S.Pd., M.Ed. Keywords: Nearpod, Gamification, Interest driven learning, Remote learning, Learning motivation The implementation of remote learning during the pandemic resulted in lower levels of learning motivation among students. Negative classroom environment, stress and anxiety are presumed to be the reasons for lower motivation among students. Learning media such Nearpod presumes to have digital tools with capabilities to improve students motivation and engagement during remote learning. By using qualitative experimental research with thematic analysis, this study aims to investigate Nearpod use in elementary EFL students to improve students motivation during remote learning. The participants of this study consist of 51 students and three teachers for one-week duration. The result of this study shows that gamification and interactivity of Nearpod allows students to build up and develop learning interest in students' learning prompting higher levels of attention, engagement and attendance rates. Suggestions for integrating gamification in EFL learning are presented.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: Unnamed user with username saputro
Date Deposited: 12 Jan 2024 07:12
Last Modified: 12 Jan 2024 07:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/209273
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
MUHAMMAD ILYAS ABDULLAH.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item