Wardani,, Maulidina Fahria and Tantri Refa Indhiarti,, S.S., M.A., and Muhammad Rozin,, S.S., M.A., (2022) Multimodal Discourse Analysis of Erigo’s Billboard at New York Time Square. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
ABSTRAK Maulidina, FW 2022. Analisis Wacana Multimodal Billboard Erigo di New York Time Square. Program Studi Bahasa Inggris, Jurusan Bahasa dan Sastra, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya. Pengawas. Muhammad Rozin, S.S., M.A. Kata Kunci: analisis wacana multimodal, iklan, tata bahasa visual. Iklan digunakan untuk mengiklankan barang tertentu dan menarik perhatian calon konsumen yang mungkin ingin membelinya. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki beragam sumber semiotik yang digunakan oleh merek pakaian baru Indonesia dan mengeksplorasi bagaimana sumber daya ini berbagi informasi, makna, atau pesan dalam iklan billboard untuk membujuk calon pelanggan agar membeli produk tersebut, serta makna tersembunyi dari kampanye tersebut. ditemukan dalam iklan, menggunakan teori multimodalitas Halliday (2004) untuk mengidentifikasi aspek linguistik, dan Kress dan Van Leeuwen (2006) untuk mengidentifikasi elemen visual dalam penelitian ini. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Data diperoleh dari adegan video Channel Youtube Erigo. Hasilnya menunjukkan iklan mencakup tiga aspek tata bahasa visual berdasarkan kerangka teori Kress dan van Leeuwen, ketiga elemen ini digunakan untuk mengkomunikasikan pesan utama iklan billboard Erigo dan kampanye StopAsianHate. Kontekstualisasi yang disampaikan dalam iklan kampanye ini adalah berhasil membangun ideologi dan menjalin hubungan yang ideal dengan pemirsa sasaran dengan memanfaatkan unsur-unsur multimodalitas seperti gambar yang ditampilkan, hashtag, teks, dan partisipan yang terhubung dalam menunjukkan anti-rasisme terhadap Asia.
English Abstract
ABSTRACT Maulidina, FW 2022. Multimodal Discourse Analysis of Erigo’s Billboard at New York Time Square. Study Program of English, Department of Languages and Literature, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. Supervisor. Muhammad Rozin, S.S., M.A. Keywords: multimodal discourse analysis, advertisement, visual grammar. Advertising is used to advertise certain items and draw the attention of prospective customers who might want to buy them. This study aimed at investigating the diverse semiotic resources used by a new Indonesian brand apparel and explore how these resources share information, meanings, or messages in its billboard advertisements to persuade potential customers to purchase the product, as well as the hidden meaning of the campaign found in the advertisement, using a multimodality theory by Halliday (2004) to identify the linguistic aspect, and Kress and Van Leeuwen (2006) to identify the visual element in this study. This research uses qualitative descriptive approach. The data are obtained from video scenes of Erigo’s Youtube Chanel. The result shows the advertisement covers three aspects of visual grammar by Kress and van Leeuwen’s theoretical framework, these three elements are used to communicate the central message of Erigo's billboard commercial and the StopAsianHate campaign. The contextualization that is being conveyed in this advertisement regarding the campaign is successfully constructing the ideology and drawing ideal relationship with targeted viewers by utilized the elements of multimodality such as the displayed image, hashtag, text, and participant are connected in showing anti-racism towards Asian.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052312 |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with username saputro |
Date Deposited: | 12 Jan 2024 06:51 |
Last Modified: | 12 Jan 2024 06:51 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/209226 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Maulidina Fahria Wardani.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |