Haydar, Ahmad and Diah Priharsari, , S.T., M.T., Ph.D. and Satrio Agung Wicaksono,, S.Kom., M.Kom. (2022) Analisis Learning Management System Terhadap Pengalaman Mahasiswa Pada Pembelajaran Jarak Jauh (Studi Kasus: Fakultas Ilmu Komputer UB). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Salah satu fasilitas yang dimanfaatkan dalam pembelajaran jarak jauh yaitu Learning Management System (LMS). LMS merupakan teknologi berupa aplikasi software yang digunakan untuk merencanakan, mengimplementasikan, dan menilai proses pembelajaran daring (Alias dan Zainuddin, 2005). Pembelajaran Jarak Jauh menggunakan LMS merupakah suatu kebiasaan baru semenjak pandemic covid-19. Perubahan sistem pembelajaran dari luring menjadi daring memberikan pengalaman baru bagi mahasiswa. Sikap penerimaan pengguna dibahas dalam Technology Acceptance Model (TAM) oleh Davis (1989). TAM memodelkan user dapat menerima teknologi (Setiawan, dkk, 2018). Pembelajaran Jarak Jauh tidak terlepas dari instruktur, mahasiswa, dan konten pembelajaran. Interaktifitas pembelajaran telah dibahas dalam teori Student Engagement (Keterlibatan Siswa) oleh Moore (1993). Student Engagement merupakan investasi psikologis mahasiswa dalam upaya pengarahan pada pembelajaran yang dimaksudkan untuk meningkatkan prestasi mahasiswa. Pengalaman mahasiswa pada pembelajaran jarak jauh perlu diketahui guna menciptakan kembali interaksi belajar-mengajar (Schlosser dan Anderson (1994) dalam Sherry (1995). Pengumpulan data dilaksanakan secara kualitatif dengan metode wawancara semi-struktur. Analisis data dilaksanakan menggunakan metode analisis tematik koding. Hasil dari penelitian ini yaitu pengaruh LMS terhadap pengalaman mahasiswa pada pembelajaran jarak jauh bagi mahasiswa diberikan melalui peranan LMS dan tantangan LMS, dan pengalaman interaktivitas pembelajaran selama pembelajaran jarak jauh terdapat pada 3 kategori yaitu interaksi mahasiswa-ke-konten, interaksi mahasiswa-ke-instruktur, dan interaksi mahasiswa-ke-mahasiswa.
English Abstract
One of the facilities used in distance learning is the Learning Management System (LMS). LMS is a technology in the form of software applications that are used to plan, implement, and assess online learning processes (Alias and Zainuddin, 2005). Distance learning using LMS is a new habit since the covid-19 pandemic. The change in the learning system from offline to online provides a new experience for students. User acceptance attitudes are discussed in the Technology Acceptance Model (TAM) by Davis (1989). TAM models that users can accept technology (Setiawan, et al, 2018). Distance Learning is inseparable from instructors, students, and learning content. Interactivity of learning has been discussed in the theory of Student Engagement (Student Involvement) by Moore (1993). Student Engagement is a psychological investment of students in an effort to direct learning which is intended to improve student achievement. Students' experiences in distance learning need to be known in order to recreate teaching and learning interactions (Schlosser and Anderson (1994) in Sherry (1995). Data collection was carried out qualitatively with semi-structured interviews. Data analysis was carried out using thematic coding analysis method. Results from this study, namely the influence of LMS on student experience in distance learning for students is given through the role of LMS and LMS challenges, and the experience of learning interactivity during distance learning is in 3 categories, namely student-tocontent interaction, student-to-instructor interaction, and student-to-student interactions.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052315 |
Uncontrolled Keywords: | Learning Management System, Technology Acceptance Model, Student Engagement, Analisis Tematik, Mahasiswa-Learning Management System, Technology Acceptance Model, Student Engagement, Thematic Coding, Student |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komputer > Sistem Informasi |
Depositing User: | Unnamed user with username suprihatin |
Date Deposited: | 12 Jan 2024 03:38 |
Last Modified: | 12 Jan 2024 03:38 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/209021 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
AHMAD HAYDAR.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |