Amalia, Mia Vergoreta and Dr. Nurul Muslihah, SP., M.Kes. and Annisa Rizky Maulidiana, S.Gz., M.Sc. (2023) Analisis Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Aktivitas Fisik Mahasiswa Departemen Gizi Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Aktivitas fisik merupakan aksi yang melibatkan otot dan kerangka tulang pada tubuh yang membutuhkan pelepasan tenaga. Untuk menjaga pola hidup sehat, seseorang tidak hanya mengandalkan asupan zat gizi optimal yang diperoleh dari makanan saja, tetapi wajib diimbangi oleh aktivitas fisik. Terjadinya pandemi COVID-19 yang menyebabkan diterapkannya pembelajaran daring dapat mempengaruhi aktivitas fisik yang dilakukan oleh mahasiswa. Adapun penelitian ini bertujuan untuk menganalisa dampak dari pembelajaran daring pada aktivitas fisik mahasiswa Departemen Gizi Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Brawijaya. Desain penelitian yang digunakan ialah observasional analitik dengan pendekatan cross-sectional. Subjek yang digunakan adalah 215 mahasiswa Departemen Gizi Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Brawijaya dengan rata-rata usia 20,69±1,08 tahun. Metode sampling menggunakan quota sampling dan pengambilan sampel dilakukan secara bertingkat menurut tahun masa studi. Instrumen pada penelitian ini menggunakan kuesioner Physical Activity Questionnaire for Adolescents (PAQ- A) yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Indonesia. Hasil penelitian menunjukkan sebagian besar aktivitas fisik yang dilakukan oleh mahasiswa tergolong rendah. Selain itu, tidak ditemukan perbedaan yang bermakna antara tingkat aktivitas fisik berdasarkan jenis kelamin (Mann-Whitney, p=0,278; p>0,05), dan juga antar tahun masa studi (Kruskall Wallis, p=0,098; p>0,05). Selama Amalia, M. V. (2023). Analisis Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Aktivitas Fisik Mahasiswa Departemen Gizi Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Brawijaya.
English Abstract
Physical activity as well known as body movement using skeletal muscles that need the release of energy. To maintain a healthy lifestyle, a person should not only rely on optimal nutrient intake obtained from food, but also balance it with physical activity. The occurrence of the COVID-19 pandemic, which has resulted in the implementation of online learning, may affect the physical activity of university students. The aim of this study is to analyze the effect of online learning on the physical activity of students in the Nutrition Department of the Faculty of Health Sciences at Universitas Brawijaya. The research design used is an analytical observational study with a cross-sectional approach. The study was conducted on 215 students in the Nutrition Department of the Faculty of Health Sciences at Universitas Brawijaya with an average age of 20.69±1.08 years. The sampling method used was quota sampling. This study used the Physical Activity Questionnaire for Adolescents (PAQ-A) which has been translated into Indonesian. The results showed that the physical activity’s level performed by students was low. In addition, there was no significant difference between the level of physical activity of students based on gender (Mann-Whitney, p=0.278) and year of study (Kruskall Wallis, p=0.098). During online learning, the physical activity’s level of male students tended slightly higher than that of female students. Similarly, based on year of study, the level of physical activity of 1st-year students tended slightly lower than 2nd, 3rd, and 4th-year students.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052316 |
Uncontrolled Keywords: | Aktivitas fisik,mahasiswa,pandemi COVID-19,pembelajaran daring | Physical activity, COVID-19 pandemic, students, online learning. |
Divisions: | Fakultas Ilmu Kesehatan > Ilmu Gizi, Fakultas Ilmu Kesehatan |
Depositing User: | Nur Subchan |
Date Deposited: | 12 Jan 2024 02:55 |
Last Modified: | 12 Jan 2024 02:55 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/208685 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Mia Vergoreta Amalia.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |