Using Short Stories to Improve Students’ Vocabulary Mastery at MA Ma’arif Balong.

Trisnanto, Andri and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng,, S.S., M.Pd., and Dr. Sugeng Susilo Adi,, M.Hum., (2022) Using Short Stories to Improve Students’ Vocabulary Mastery at MA Ma’arif Balong. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Abstrak Trisnanto, Andri. 2022. Menggunakan Cerpen untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Siswa di MA Ma’arif Balong. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya. Pembimbing : Dr. Sugeng Susilo Adi, M.Hum Kata Kunci: Membaca, Kosakata, Cerpen Untuk siswa sekolah menengah di kelas EFL belajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing cukup sulit. Dalam studi pendahuluan yang telah dilakukan peneliti di MA Ma‟arif Balong, ada dua hal yang mendasari. Pertama, bahasa Inggris merupakan mata pelajaran yang sulit bagi siswa karena kurangnya penguasaan kosakata. Kedua, Bahasa Inggris adalah mata pelajaran yang membosankan, karena kurangnya kosa kata dan materi yang hanya menyulitkan mereka. Dari dua hal yang mendasari tersebut, peneliti melakukan penelitian dengan menggunakan cerita pendek pada teks naratif untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa kelas sepuluh MA Ma'arif Balong. Penelitian ini menggunakan desain penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas X MA Ma'arif Balong yang berjumlah 24 siswa. Untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini, peneliti menggunakan empat instrumen. Yaitu pedoman wawancara, catatan lapangan, tes kosakata, dan angket siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa dengan menggunakan cerita pendek. Hasil pre-test menunjukkan bahwa hanya 25% dari 24 siswa yang lulus nilai minimum tes. Setelah pertemuan keenam penerapan strategi, nilai siswa meningkat secara signifikan. Dari hanya 25% siswa meningkat menjadi 79,10% siswa lulus nilai minimal. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan cerita pendek berhasil meningkatkan penguasaan kosakata siswa. Peneliti menyarankan guru menggunakan cerita pendek sebagai cara alternatif untuk mengajar teks naratif dalam mata pelajaran bahasa Inggris. Bagi peneliti selanjutnya, peneliti menyarankan untuk mencoba kelas kelas yang berbeda dan menggunakan cerita rakyat lokal untuk melakukan penelitian terkait penelitian ini.

English Abstract

Abstract Trisnanto, Andri. 2022. Using Short Stories to Improve Students’ Vocabulary Mastery at MA Ma’arif Balong. English Language Education Program, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. Supervisor: Dr. Sugeng Susilo Adi, M.Hum Keyword: Reading, Vocabulary, Short Stories For secondary students in EFL classes learning English as a foreign language is quite difficult. In preliminary study that has been done by the researcher in MA Ma‟arif Balong, there are two underlying things. First, English is a difficult subject for the students because they lack of vocabulary mastery. Second, English is a boring subject, because their lack of vocabulary and the material is just difficult for them. From thus two underlying things, the researcher conducted a research using short stories on narrative text to improve students‟ vocabulary mastery of the tenth grades of MA Ma‟arif Balong. This research used a classroom action research design. The subject of this research was tenth grade students of MA Ma‟arif Balong consisting of 24 students. To collect data in this research, the researcher used four instruments. Which were interview guidelines, field note, vocabulary test, and students‟ questionnaire. The aim of this research is to improve students‟ vocabulary mastery by using short stories. Results of pre-test showed that only 25% of 24 students passed the minimum grades of the test. After the sixth meeting of implementing the strategy, the scores of the students were significantly improved. From only 25% of students improved to 79,10% of the students passed the minimum scores. The results of this research indicate that using short stories successfully improves students‟ vocabulary mastery. The researcher suggested the teacher use short stories as alternative ways to teach narrative text in English subject. For the future researcher, the researcher suggested trying different class grades and using local folklore to conduct research related to this.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with username saputro
Date Deposited: 11 Jan 2024 07:32
Last Modified: 11 Jan 2024 07:39
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/208532
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Andri Trisnanto.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item