The Correlation between Students’ Learning Styles and Their Speaking Achievement

Prayuni, Azizah and Pratnyawati Nuridi Sujannah, M.Li, (2023) The Correlation between Students’ Learning Styles and Their Speaking Achievement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbicara adalah penggunaan bahasa secara aktif untuk mengungkapkan makna sehingga orang lain dapat memahaminya. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi keberhasilan pembelajaran bahasa asing khususnya berbicara dan salah satunya adalah gaya belajar siswa. Oleh karena itu, penelitian korelasional bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat korelasi antara gaya belajar siswa dan prestasi berbicara mereka. Pesertanya adalah mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya semester II angkatan 2022 yang berjumlah 127 orang. Instrumen yang digunakan adalah angket untuk mengukur skor gaya belajar siswa dan dokumentasi skor berbicara siswa untuk mengetahui prestasi berbicara siswa. Ditemukan bahwa gaya belajar visual merupakan gaya belajar yang paling disukai, disusul gaya belajar auditori dan kinestetik. Namun, temuan menunjukkan bahwa tidak ada korelasi antara gaya belajar dan prestasi berbicara mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya karena koefisien korelasi antara dua variabel yaitu gaya belajar siswa dan prestasi berbicara mereka adalah -0,025, dan nilai signifikansinya adalah 0,783. Selain itu, nilai p kegunaannya sebesar 0,05. Dengan demikian dapat ditunjukkan sebesar 0,783 > 0,05 yang menunjukkan kedua variabel tidak menunjukkan adanya korelasi yang signifikan, maka dapat diasumsikan H0 diterima dan H1 ditolak. Oleh karena itu, jika peneliti selanjutnya berencana untuk menyelidiki topik yang sama, mereka disarankan untuk menyelidiki faktor-faktor lain yang dapat mempengaruhi gaya belajar siswa

English Abstract

Speaking is the active use of language to express meaning so that other people can make sense of them. There are some factors which influence the success of learning foreign language, especially speaking and one of those is the students’ learning styles. Therefore, correlational study aimed to find out whether there was a correlation between students’ learning styles and their speaking achievement. The participants were 127 students in the second semester batch 2022 of the English Language Education at Universitas Brawijaya. The instrument used were questionnaire to measure students’ learning style scores and documentation of students’ speaking scores to know the students’ speaking achievement. It was found that visual learning style was the most preferred learning style, followed by auditory and kinesthetic learning style. However, the finding showed that there is no correlation between learning styles and speaking achievement of English Language Education students’ Universitas Brawijaya as the correlation coefficient between two variables which was students’ learning styles and their speaking achievement was -.025, and the significance value was .783. In addition, the use p value is 0.05. Thus, it can be shown that .783 > 0.05 which shows the two variables do not shows any significant correlation, it can be assumed that the H0 is accepted and the H1 is rejected. Hence, if future researcher plan to investigate the same topics, they are suggested to investigate other factors that can influence students’ learning styles.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Uncontrolled Keywords: Korelasi, Gaya Belajar, Prestasi Berbicara
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: maria
Date Deposited: 10 Jan 2024 07:44
Last Modified: 10 Jan 2024 07:44
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/207557
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Azizah Prayuni.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item