Perancangan Kemasan Produk Kukis Menggunakan Metode Kansei Engineering (Studi Kasus: CV Ailani Food Malang)

Hendartoputri, Adinda Widyastuti and Dr. Panji Deoranto, STP, MP and Riska Septifani, STP, MP. (2023) Perancangan Kemasan Produk Kukis Menggunakan Metode Kansei Engineering (Studi Kasus: CV Ailani Food Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Permasalahan yang terjadi pada CV Ailani Food Malang yaitu CV Ailani Food Malang biasanya dibuat berdasarkan pesanan namun saat ini CV Ailani Food Malang dengan Maseo akan bekerjasama untuk menjual produk kukis Ailani Food melalui online marketplace Maseo. Kerjasama antar kedua pihak akan membuat persediaan kukis menjadi ready in stock. Pihak Maseo mengharuskan CV Ailani Food Malang untuk mengubah kemasan produk kukisnya dengan kemasan yang lebih praktis. Tujuan Penelitian ini yaitu membuat desain ulang kemasan produk kukis CV Ailani Food Malang berdasarkan keinginan responden dengan menggunakan metode Kansei Engineering untuk dijadikan saran kepada pemilik CV Ailani Food Malang. Peneliti akan merancang desain kemasan produk kukis menggunakan metode Kansei Engineering tipe I. Kansei engineering adalah metode pengembangan produk yang melibatkan penerjemahan perasaan dan emosi responden ke dalam spesifikasi desain suatu produk. Penerapan metode Kansei Engineering pada penelitian ini menggunakan 18 kata kansei dengan 5 elemen desain (bahan, bentuk, ilustrasi, warna dan aksesoris). Kuesioner akan diberikan kepada 32 responden untuk mengetahui perasaan dan keinginan terhadap 13 sampel kemasan kukis. Data hasil kuesioner di analisis menggunakan analisis faktor dan konjoin menggunakan software SPSS versi 24.0 terhadap kata kansei untuk memperjelas konsep rancangan kemasan. Perancangan desain kemasan dilakukan menggunakan aplikasi Canva. Analisis perbandingan biaya kemasan lama dan kemasan re-desain juga dilakukan untuk mengetahui selisih biaya yang dikeluarkan untuk suatu kemasan. Berdasarkan hasil penelitian, kombinasi yang diinginkan adalah kemasan berbahan metalis dan plastik, berbentuk pouch tegak dengan ukuran 13 x 21 cm dengan warna kombinasi kemasan putih dan cokelat, memuat desain ilustrasi berupa tulisan dan gambar produk, beraksesoriskan klip sebagai alat pembuka dan penutup kemasan. Hasil validasi kemasan re-desain menyatakan bahwa viii kemasan re-desain sesuai dengan keinginan responden. Hasil analisis perbandingan biaya kemasan menyatakan biaya kemasan re-desain lebih murah dibandingkan biaya kemasan lama dengan selisih sebesar Rp 39.200.-.

English Abstract

The problem that occurs in Ailani Food Malang is the cookies that made by them are usually made based on orders, but currently Ailani Food Malang and Maseo will work together to sell the products through the Maseo online marketplace. Cooperation between the two parties will make cookies supplies ready in stock. Maseo requires Ailani Food Malang to change the packaging of their cookie products with more practical packaging. The purpose of this study is to redesign the packaging of cookie products based on the wishes of respondents using the Kansei Engineering method and the result can be used as an advice to Ailani Food Malang owners. This researcher will redesign the cookie packaging using the Kansei Engineering type I. Kansei engineering is a product development method that involves translating respondents' feelings and emotions into product design specifications. The application of the Kansei Engineering method in this study uses 18 kansei words with 5 design elements (materials, shapes, illustrations, colors and accessories). A questionnaire will be given to 32 respondents to find out their feelings and desires for 13 cookies packaging samples. The questionnaire data was analyzed using factor analysis and conjoint using SPSS software version 24.0 on kansei words to clarify the concept of packaging design. The illustration for packaging design is done using the Canva application. Comparative analysis of the cost of old packaging and re-disgned packaging was also carried out to find out the difference in costs incurred for a package. Based on the results of the study, the desired combination of the packaging made of metalize and plastic, in the form of standing pouch with a size of 13 x 21 cm with a combination of white and brown packaging colors, containing illustrative designs in the form of text and product images, and has a ziplock as an opening and closing tools as its accessories. The results of the re-designed packaging validation stated that the re-designed packaging fit with the wishes of the respondents. The results of a comparative analysis of packaging costs stated that x the cost of re-designed packaging was cheaper IDR 39.200,- than the cost of the old packaging.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052310
Uncontrolled Keywords: Biaya Kemasan, Kansei Engineering, Kukis, Perancangan Kemasan-Cookies, Kansei Engineering, Packaging Design, Packaging Cost
Divisions: Fakultas Teknologi Pertanian > Teknologi Industri Pertanian
Depositing User: Unnamed user with email y13w@ub.ac.id
Date Deposited: 09 Jan 2024 07:24
Last Modified: 09 Jan 2024 07:24
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/206610
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Adinda Widyastuti H.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (9MB)

Actions (login required)

View Item View Item