Auliyah, Zumrotul and Wahyu Diny Sujannah,, M.Pd. (2023) Factors Contributing to Students’ Willingness to Communicate during English Day Program: A Case Study at SMK Putra Indonesia Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Banyak pembiasaan yang diperlukan agar siswa terbiasa berkomunikasi menggunakan bahasa asing. Salah satu kebiasaan yang dapat dilakukan sekolah adalah melalui program di luar kelas, seperti program English Day oleh SMK Putra Indonesia Malang, yang diadakan setiap minggu untuk menciptakan lingkungan bahasa Inggris bagi siswa untuk mengembangkan kemampuan berbicara mereka. Namun dalam prakteknya, kemauan berkomunikasi siswa (WTC) dinilai rendah berdasarkan observasi awal yang dilakukan oleh salah satu peneliti. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki faktor-faktor yang berkontribusi terhadap WTC selama program English Day. Menggunakan studi kasus melalui wawancara dan observasi, peserta adalah delapan siswa kelas X Kimia Industri dan Farmasi Industri yang diwakili oleh siswa berprestasi tinggi dan rendah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada lima faktor yang mempengaruhi WTC mereka selama English Day Program, yaitu lingkungan sekitar, takut melakukan kesalahan tata bahasa, kurangnya pengetahuan kosa kata, kurangnya penguasaan pengucapan, dan rasa malu. Oleh karena itu, guru bahasa Inggris disarankan untuk mendorong siswa berbicara lebih banyak melalui kegiatan pembelajaran yang menyenangkan di kelas. Selain itu, peneliti selanjutnya disarankan untuk melakukan penelitian dengan sampel yang lebih luas untuk mengetahui faktor utama penyebab rendahnya WTC selama program English Day berlangsung.
English Abstract
A lot of habituations are needed to get students accustomed to communicating using a foreign language. One of the habits that schools can hold is through outside classroom program, such as English Day program by SMK Putra Indonesia Malang, held weekly to create an English environment for students to develop their speaking skills. However, in practice, students’ willingness to communicate (WTC) was considered low based on the initial observations conducted by one of the researchers. The present study aimed to investigate the factors contributing to WTC during the English Day program. Using a case study through interview and observations, the participants were eight tenth grade students of Industrial Chemical and Industrial Pharmacy classes represented by high and low achievers. The results showed that there were five factors influence their WTC during the English Day Program, including their surroundings, being afraid of committing grammatical mistakes, lack of vocabulary knowledge, lack of pronunciation mastery, and shyness. Thus, English teachers are recommended to encourage students to speak more through fun learning activities in the classroom. Moreover, further researchers are suggested to conduct research on a wider sample to know the main factor contributing to low WTC during the English Day program.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120318 |
Uncontrolled Keywords: | English Day Program, Vocational School, Willingness to Communicate-Program Hari Berbahasa Inggris, Sekolah Kejuruan, Kemauan Berbicara |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 24 Oct 2023 03:54 |
Last Modified: | 24 Oct 2023 03:54 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203997 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Zumrotul Auliyah.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |