Tomasi, Taufan and Agus Gozali,, S.Pd., M.Li. (2023) Exploring Student Perception Towards Listening Log Usage in Classroom. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Keterampilan mendengarkan adalah salah satu keterampilan yang perlu dikuasai untuk memahami bahasa Inggris sepenuhnya, namun itu bukan tugas yang mudah untuk dilakukan. Listening log atau jurnal mendengarkan siswa adalah alat untuk membantu siswa belajar secara mandiri dari tempat dan waktu masing-masing. Penelitian ini bertujuan untuk mengamati dan mengetahui serta menyelidiki bagaimana persepsi dan sudut pandang pembelajar tentang penggunaan listening log terhadap proses pembelajaran bahasa Inggris mereka. Penelitian ini menggunakan metode penelitian survey kuantitatif. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa angket yang terdiri dari 21 pertanyaan dengan skala Likert 4 pilihan. Peserta adalah mahasiswa S1 Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya angkatan 2019, 2020 dan 2021 yang telah menyelesaikan kelas critical listening. Data yang terkumpul dianalisis dan dijelaskan secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa listening log membuat siswa lebih memahami materi serta membuat materi lebih menarik menurut siswa. Kedua, listening log dapat meningkatkan kosa kata siswa serta membantu siswa untuk meningkatkan keterampilan mendengarkan mereka dan dengan demikian sangat membantu siswa dalam kemampuan mendengarkan mereka. Temuan lain dari penelitian ini adalah siswa lebih percaya diri jawaban mereka di listening log. Temuan akhir dalam penelitian ini adalah bahwa listening log membantu siswa untuk belajar secara mandiri.
English Abstract
Listening skill is one of the skills that needs to be mastered in order to fully comprehend the English language, yet it’s not an easy task to do. Listening log or students’ journal of listening is a tool to help students to learn autonomously from their own respective place and time. This research aims to observe and know and investigate how the learner’s perception and viewpoint about the usage of listening log to their English learning process. This study uses quantitative survey study as its method. The instrument used in this study is in the form of a questionnaire which consists of 21 questions implementing Likert-scale 4 options. The participants were 100 undergraduate students of English Language Education Universitas Brawijaya batch 2019, 2020 and 2021 who have completed critical listening classes. The data collected were analyzed and explained descriptively. The result of the study shows that listening log makes students understand the material more as well as make the material more interesting according to the students. Secondly, listening log can increase students' vocabulary as well as helping students to improve their listening skill and thus it greatly helps students on their listening proficiency. Another finding of this study is students are more confident of their answer in the listening log. The final findings in this study is that the listening log helps students to study independently.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120292 |
Uncontrolled Keywords: | Listening log, perception,Listening log, persepsi, |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 20 Oct 2023 06:49 |
Last Modified: | 20 Oct 2023 06:49 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203967 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Taufan Tomasi.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (6MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |