A Case Study: The Implementation of Environmental Education in SD Wesley Malang.

Rini, Octavia Wahyuning and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng,, S.S., M.Pd. (2023) A Case Study: The Implementation of Environmental Education in SD Wesley Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam proses belajar-mengajar di sekolah, banyak sekali strategi yang digunakan oleh guru untuk mengajarkan materi pembelajaran. Tujuan dari penggunaan strategi mengajar adalah untuk mencapai tujuan pembelajaran. Strategi mengajar yang digunakan oleh setiap guru mungkin berbeda, hal tersebut tergantung dari kondisi lingkungan sekolah, mata pelajaran yang diajarkan, atau mungkin kondisi dari siswa dan guru dalam sekolah. Hal tersebut juga diterapkan di salah satu sekolah Internasional Kota Malang yaitu SD Wesley Malang. Sekolah tersebut memiliki banyak siswa yang berasal dari berbagai negara seperti: Korea, Cina, Jepang, Indonesia, Amerika, dsb. Dalam proses pembelajaran yang dilakukan, SD Wesley menerapkan banyak sekali strategi mengajar untuk dapat mewujudkan Pendidikan Lingkungan. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dan menggunakan observasi dan wawancara sebagai instrumennya. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa guru di SD Wesley Malang menerapkan Pendidikan Lingkungan dengan menggunakan berbagai strategi seperti proses tanya-jawab, demonstrasi, tutor sebaya, pembelajaran berpusat pada siswa, kerja kelompok, dan belajar mandiri. Dalam menerapkan Pendidikan Lingkungan, guru di sekolah SD Wesley Malang juga mengaplikasikan beberapa kegiatan diantaranya: kerja kelompok dengan diberikan kebebasan pemilihan lokasi belajar, waktu bebas membaca, menanam tumbuhan, dan pengaturan tempat duduk di kelas.

English Abstract

In the teaching and learning process in a school, there are many strategies used by teachers to teach learning materials. The purpose of using teaching strategies is to achieve learning objectives. The teaching strategies used by each teacher may be different depending on the conditions of the school environment, the subjects being taught, or the conditions of the students and teachers at school. This happens in one of the international schools in Malang, SD Wesley Malang. This school has many students from various countries such as: Korea, China, Japan, Indonesia, America, etc. In the learning process teachers at SD Wesley Malang apply various teaching strategies to be able to achieve Environmental Education. This study used a qualitative descriptive approach and used observation sheet and interview guide as the instruments. The findings showed that the teachers at SD Wesley Malang implemented Environmental Education using various strategies such as brainstorming, demonstrations, peer-tutoring, student-centered learning, group work, and independent learning. In implementing Environmental Education, they also conducted several activities including group work by giving the students freedom to choose study locations, free reading time, planting, and seating arrangements in class.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120230
Uncontrolled Keywords: Environmental Education, Teaching Strategy, SD Wesley Malang-Pendidikan Lingkungan, Strategi Mengajar, SD Wesley Malang
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 16 Oct 2023 08:14
Last Modified: 16 Oct 2023 08:14
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203826
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Octavia Wahyuning Rini.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item