Psychoanalytic of Jay Pritchett’s Fatherly Character and Its Effects on Each Family in TV Series: Modern Family.

Syabana, Muhammad Fadhlan and Sri Utami Budi,, S.S., M.A (2023) Psychoanalytic of Jay Pritchett’s Fatherly Character and Its Effects on Each Family in TV Series: Modern Family. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Film dan acara televisi menyediakan cermin bagi masyarakat, mencerminkan aspek sosial, budaya, dan psikologisnya. Penelitian ini mengeksplorasi hubungan antara psikologi dan sastra dengan menggunakan teori psikoanalisis untuk menganalisis karakter Jay Pritchett dalam serial TV: Modern Family. Penelitian ini menganalisa bagaimana pengalaman masa lalu Jay mempengaruhi tindakannya dan perkembangan karakter serta dinamika keluarga. Studi ini menggunakan Model Pikiran Freud untuk analisis, menggunakan kritik sastra psikoanalitis untuk mengungkapkan niat tersembunyi melalui teori karakterisasi, teori Pengembangan Psikososial Erikson dalam menganalisis kondisi sebelumnya bersama keluarga inti dan teori Attachment dalam menganalisis dampak terhadap peran Jay sebagai ayah. Metodologi penelitian ini adalah metode kualitatif yang melibatkan pengumpulan, kategorisasi, dan interpretasi data untuk memperoleh pemahaman yang lebih mendalam tentang hubungan kompleks antara psikologi dan sastra yang digambarkan dalam film dan acara TV. Analisis ini berfokus pada karakter Jay Pritchett dalam Modern Family dan bagaimana masa kecil dan hubungan keluarganya mempengaruhinya. Masa kecilnya yang dilanda perang dan pengabdiannya di militer membentuk sifat hati-hati, tangguh, dan pola pikir strategisnya. Interaksi dengan orang tua juga berkontribusi kepada pandangannya dalam maskulinitas tradisional, sikap realistis, dan tertutup secara emosional, yang mempengaruhi gaya pengasuhan dan hubungannya dengan anak dewasanya, Claire dan Mitchell. Sementara Claire memahami dan memiliki kesamaan pendekatan dengan Jay, Mitchell berjuang untuk mendapatkan persetujuan dari ayahnya. Untuk menganalisis karakter Jay dan dampaknya pada pengambilan keputusannya, penelitian ini menyarankan untuk menggunakan Model Pikiran Freud, dengan temuan tentang peran dominan komponen Ego dalam kepribadian Jay. Saran yang diajukan untuk peneliti di masa depan adalah menggunakan teori patriarki untuk mengeksplorasi penguatan karakter Jay dan tantangan terhadap peran gender tradisional serta struktur kekuasaan patriarki di dalam rumah tangganya, terutama dalam hubungannya dengan istri dan tokoh perempuan lainnya dalam serial TV ini.

English Abstract

Movies and TV shows provide a mirror of society, reflecting its social, cultural, and psychological aspects. This research explores the connection between psychology and literature by using psychoanalytic theory to analyze the character of Jay Pritchett in the TV series: Modern Family. It investigates how Jay's past experiences shape his actions and examines character development, and family dynamics. The study employs Freud's Model of the Mind for analysis, utilizes psychoanalytic literary criticism to uncover hidden intentions through the characterization theory, Erikson’s Psychosocial Development theory in analyzing the pre-condition and Attachment Theory in analyzing the impact to Jay’s fatherhood. The research methodology is qualitative method involves gathering, categorizing, and interpreting data to gain a deeper understanding of the complex relationship between psychology and literature depicted in movies and TV shows. This analysis focuses on Jay Pritchett's character in Modern Family and how his upbringing and family relationships have influenced him. His war-torn childhood and military service shape his cautious, tough, and strategic nature. Interactions with his parents contribute to his characteristics in traditional masculinity, realistic, and emotional closed-off, affecting his parenting style and relationships with his adult children, Claire and Mitchell. While Claire understands and shares similarities with Jay's approach, Mitchell struggles for his father's approval. To analyze Jay's character and the impact on his decision-making, the study suggests utilizing Freud's Model of the Mind, with findings on the dominant role of the Ego component in Jay’s personality. Additionally, the suggestion that comes for the future researcher is to use of patriarchy theory examining Jay's character reinforcement challenge of traditional gender roles and patriarchal power structures within his household, particularly in relation to his wife and other female figures in the TV Series.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120196
Uncontrolled Keywords: Psychoanalytic theory, Fatherly Figure, Family, Personality
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 13 Oct 2023 06:23
Last Modified: 13 Oct 2023 06:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203764
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Muhammad Fadhlan Syabana.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item