Aulia, Mirza Ica and Pratnyawati Nuridi Suwarso,, M.Li (2023) The Autonomous Learning of Vocabulary: Students’ Perception. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Otonomi belajar sangat penting bagi siswa, karena mereka dapat menentukan proses pembelajaran seperti apa yang cocok untuk mereka. Untuk mengetahui pentingnya belajar mandiri, perlu dilakukan persepsi siswa tentang belajar mandiri dalam pembelajaran kosa kata bahasa Inggris. Oleh karena itu, penelitian ini untuk mengetahui persepsi siswa terhadap pembelajaran mandiri ketika mempelajari kosa kata bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dan instrumen berupa angket dengan empat skala Likert. Respondennya adalah siswa kelas VII SMPN 1 Dampit berjumlah 124 orang. Penelitian ini menggunakan IBM SPSS 25 untuk mengolah data, dan hasilnya dideskripsikan dalam bentuk statistik. Hasil yang didapat saat ini adalah sumber belajar sangat mempengaruhi proses belajar siswa. Artinya, siswa yang sudah mengetahui sumber belajar dapat mempelajari kosa kata dengan baik. Sementara itu, siswa juga harus menemukan strategi belajarnya sendiri untuk belajar kosa kata secara mandiri.
English Abstract
Learning autonomy is essential for students, as they can determine what kind of learning process suits them. To find out the importance of learning autonomy, it is necessary to conduct students' perception of autonomous learning on learning English vocabulary. Therefore, this study determines students' perceptions of autonomous learning when learning English vocabulary. This research used quantitative methods and a questionnaire as the instrument with four Likert scale. There were 124 respondents from the seventh graders at SMPN 1 Dampit. This research used IBM SPSS 25 to proceed with the data, and the result was described in statistics. The current result was that learning resources greatly influence students' learning process. It means that students who already know the learning resources can learn the vocabulary well. Meanwhile, students must also find their learning strategies for learning vocabulary independently.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120184 |
Uncontrolled Keywords: | Autonomous Learning, vocabular, students’ perception-Otonomi belajar, kosakata, persepsi siswa |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 12 Oct 2023 06:55 |
Last Modified: | 12 Oct 2023 06:55 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203739 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Mirza Ica Aulia.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (3MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |