Exploring Students’ Perception on the Use of Role-Play Technique to Enhance Speaking Skill.

Taqiyah, Mafazatut and Dr. Moh. Hasbullah Isnaini,, S.Pd., M.Pd. (2023) Exploring Students’ Perception on the Use of Role-Play Technique to Enhance Speaking Skill. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Seluruh pelajar EFL berkesempatan untuk meningkatkan kemampuan berbicara mereka melalui kegiatan berbicara di dalam kelas. Namun, sebagian besar pelajar EFL menganggap bahwa berbicara adalah kegiatan yang menantang karena teknik pembelajaran yang diterapkan oleh guru belum berhasil meningkatkan performa berbicara siswa. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan untuk mengeksplorasi persepsi siswa tentang penggunaan role-play sebagai teknik pembelajaran untuk membangun keterampilan berbicara siswa. Penelitian ini menggunakan desain survei cross-sectional yang menggunakan kuesioner untuk mendapatkan opini dari para pelajar EFL. Data penelitian ini diperoleh dari 135 siswa kelas 8 yang sudah menerapkan teknik role-play dalam pembelajaran bahasa Inggris dan dianalisis dengan menggunakan simple computation, Microsoft Excel, yaitu dengan memeriksa data numerik dalam bentuk persentase setiap item. Hasil penelitian menyatakan bahwa sebagian besar siswa memiliki persepsi positif terhadap teknik role-play berdasarkan kegunaan role-play yaitu sebesar 92% persetujuan termasuk setuju dan sangat setuju. Sementara itu, pengalaman siswa dengan teknik role-play sebesar 90% persetujuan termasuk setuju dan sangat setuju. Dari persentase persetujuan yang tinggi menunjukkan bahwa siswa setuju terhadap penggunaan roleplay sebagai sebuah teknik dalam pembelajaran berbicara bahasa. Sementara itu, penelitian ini mengungkapkan bahwa beberapa siswa masih belum termotivasi dalam kegiatan bermain peran, yang harus didiskusikan lebih lanjut dalam penelitian selanjutnya. Dengan penerapan role-play, diharapkan hasil belajar siswa dapat tercapai secara efektif. Secara keseluruhan, penerapan role-play sebagai teknik pengajaran dapat menjadi salah satu alternatif untuk mendukung pengembangan kemampuan berbicara siswa.

English Abstract

All language learners have the opportunity to improve their speaking skills through speaking activities in the classroom. However, most of the EFL learners found that speaking is a challenging activity because the teaching technique implemented by the teacher has not been successful in boosting students' speaking performance. Therefore, this study was conducted to explore students' perception on the use of roleplay as a teaching technique to enhance students’ speaking skill. This study employed a cross-sectional survey design which used questionnaire to gain the EFL learners’ perception. The data were gained from the 135 Eight grade students who experienced role-play technique in the English course and analyzed by using simple computation, Microsoft Excel, which is to examine the numerical data in the form of percentage each item. The research reveals that most of the students have a positive perception of role-play techniques based on the usefulness of role-play which amounted to 92% agreement of agree and strongly agree. Moreover, the students’ experiences with roleplay technique amounted to 90% agreement of agree and strongly agree. The high percentage of agreements indicated that the students agree of using role-play as a teaching technique in learning speaking. Meanwhile, this study revealed that minority of students are still unmotivated in role-play activities, which should be discussed further in future research. By the implementation of role-play, it is expected that the students’ learning outcomes achieved effectively. Overall, the implementation of roleplay as a teaching technique can be an alternative to support the development of students’ speaking skill.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120169
Uncontrolled Keywords: persepsi, kemampuan berbicara, bermain peran-perception, speaking skill, role-play
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 11 Oct 2023 07:17
Last Modified: 11 Oct 2023 07:17
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203713
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Mafazatut Taqiyah.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item