Haslina, - and Hamamah, M.Pd. Ph.D (2023) Teaching English as Foreign Language for Young Learners in South Sulawesi Remote Area. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Mengingat fungsi bahasa Inggris sebagai bahasa internasional, sebagian besar sekolah di Indonesia mengajarkan bahasa Inggris kepada siswanya untuk menghasilkan sumber daya manusia berkualitas yang dapat beradaptasi dengan baik di masa depan. Pembelajaran bahasa Inggris sebaiknya diajarkan pada saat anak berada dalam masa kritis untuk memfasilitasi proses pembelajaran bahasa Inggris mereka. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif khususnya metode penelitian tindakan kelas yang dilakukan selama 6 minggu di salah satu TK di Sulawesi Selatan dengan tujuan agar siswa terbiasa dengan bahasa Inggris dan meningkatkan pengetahuan bahasa Inggris mereka. Penelitian ini menemukan bahwa pembelajaran bahasa Inggris dengan menggunakan media pengajaran berupa lagu anak-anak dan poster 3 bahasa sangat membantu siswa dalam proses belajar mengajar. Untuk lagu anak-anak, itu meningkatkan antusiasme siswa muda sementara poster 3 bahasa yang menyertakan bahasa lokal mereka dapat membantu mereka memahami arti dari kata-kata bahasa Inggris yang mereka ucapkan. Dengan demikian, penelitian ini mendorong penggunaan media pembelajaran untuk membuat pembelajaran bahasa Inggris lebih menyenangkan bagi siswa taman kanak-kanak, yang didukung oleh hasil penelitian bahwa siswa membuat peningkatan yang baik dalam belajar bahasa Inggris.
English Abstract
Considering the function of English as an international language, most schools in Indonesia teach English to their students in order to produce high quality human resources who can adapt well in the future. English learning should be taught when children are in their critical period to facilitate their English learning process. This research employs the qualitative method, particularly the classroom action research method, and it was conducted for 6 weeks in one of the kindergartens in South Sulawesi with the aim to make the students accustomed to English and improve their knowledge of English. The research finds out that learning English by using teaching media which are nursery rhymes and 3-language posters really help the students in the teaching and learning process. For the nursery rhymes, it enhances young students’ enthusiasm while the 3-language posters which include their local language can help them to understand the meaning of the English words they say. Thus, this study encourages the use of learning media to make learning English more fun for kindergarten students, which is supported by the research result that the students make a good improvement in learning English.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120136 |
Uncontrolled Keywords: | TEFYL, Lagu Anak-Anak, Poster, Taman Kanak-Kanak,TEFYL, Nursery Rhymes, Poster, Kindergarten |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 09 Oct 2023 04:46 |
Last Modified: | 09 Oct 2023 04:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203593 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Haslina.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (3MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |