Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Pabjura Kota Malang

Saruroh, Faiqotus and Machrus Abadi, S.Pd., M.Pd. (2023) Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Pabjura Kota Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memahami strategi yang digunakan oleh guru dalam menerapkan profil pelajar Pancasila dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Panjura Kota Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif, dengan pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan tanggapan siswa. Hasil penelitian ini dibagi menjadi tiga bagian, yaitu penerapan profil pelajar Pancasila, strategi guru dalam menerapkan profil pelajar Pancasila, dan analisis hasil observasi terhadap siswa. Dalam penerapan profil pelajar Pancasila, guru mengintegrasikan nilai-nilai tersebut dalam kegiatan proyek atau kerja kelompok untuk melihat kontribusi siswa terhadap profil pelajar Pancasila atau kurikulum merdeka. Strategi pembelajaran hampir mirip dengan penerapan profil pelajar Pancasila, dengan tahapan pembukaan, inti, dan penutup. Hasil observasi terhadap siswa juga memberikan temuan baru dalam penelitian. Dalam setiap tahapan pembelajaran, guru telah berupaya memberikan yang terbaik agar siswa dapat dengan baik menerima materi yang disampaikan dan juga menyampaikan hal-hal baru dengan baik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan profil pelajar Pancasila dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Panjura Kota Malang sudah cukup baik pada siswa kelas X IPA.

English Abstract

The purpose of this research is to understand the strategies used by teachers in implementing Pancasila student profiles in learning Indonesian at SMA Panjura Malang City. This study uses a qualitative descriptive approach, with data collection through observation, interviews, and student responses. The results of this study were divided into three parts, namely the application of the Pancasila student profile, the teacher's strategy for applying the Pancasila student profile, and the analysis of the results of observations on students. In applying the Pancasila student profile, the teacher integrates these values in project activities or group work to see the student's contribution to the Pancasila student profile or the independent curriculum. The learning strategy is almost similar to the application of the Pancasila student profile, with opening, core and closing stages. The results of observations of students also provide new findings in research. In each stage of learning, the teacher has tried to give the best so that students can properly accept the material presented and also convey new things well. The results showed that the application of the Pancasila student profile in learning Indonesian at SMA Panjura Malang City was quite good for students in class X IPA.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120111
Uncontrolled Keywords: Strategi Pembelajaran, Penerapan Profil Pelajar Pancasila.Learning Strategy, Application of Student Pancasila Profiles.
Subjects: 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 06 Oct 2023 04:13
Last Modified: 06 Oct 2023 04:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203556
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Faiqotus Saruroh.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item