Implementasi Metode Drill dalam Pembelajaran Pemahaman Teks Informasi (Studi Kasus pada Siswa SMP Ma’arif 5 Pucuk Kabupaten Lamongan).

Safiro, Elda and Dr. Warsiman, S.Pd., M.Pd. (2023) Implementasi Metode Drill dalam Pembelajaran Pemahaman Teks Informasi (Studi Kasus pada Siswa SMP Ma’arif 5 Pucuk Kabupaten Lamongan). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi metode drill sebagai penunjang pembelajaran pemahaman membaca teks informasi siswa kelas VIII SMP Ma’arif 5 Pucuk Lamongan. Penelitian ini merupakan penelitian studi kasus. Instrumen penelitian ini adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian menyatakan bahwasanya penggunaan metode drill berpengaruh dalam meningkatkan nilai asesmen siswa pada materi membaca teks informasi. Hasil tersebut dapat dilihat dari nilai asesmen siswa pada kemampuan literasi menunjukkan persentase nilai terendah siswa sebanyak 7,6%, sedangkan persentase nilai tertinggi siswa adalah 92,3%. Kesimpulan bahwa penggunaan metode drill berpengaruh terhadap peningkatan pemahaman siswa pada materi membaca teks informasi. Oleh karena itu, diharapkan para guru dapat mengunakan metode drill sebagai metode alternatif untuk pembelajaran pemahaman membaca teks informasi.

English Abstract

This study aims to determine the implementation of the drill method as a support for learning reading comprehension of information texts for class VIII students of SMP Ma'arif 5 Pucuk Lamongan. This research is a case study research. The research instruments are interviews, observation, and documentation. The results of the study stated that the use of the drill method had an effect on increasing students' assessment scores on informational text reading material. These results can be seen from the students' assessment scores on literacy skills showing the lowest percentage of students' scores as much as 7.6%, while the highest percentage of students' scores is 92.3%. The conclusion is that the use of the drill method has an effect on increasing students' understanding of the material for reading informational texts. Therefore, it is hoped that teachers can use the drill method as an alternative method for learning reading comprehension of information texts.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120100
Uncontrolled Keywords: Teks Informasi, Metode Drill, Studi Kasus,Information Text, Drill Method, Case Study
Subjects: 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 06 Oct 2023 04:09
Last Modified: 06 Oct 2023 04:09
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203541
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Elda Safiro.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item