English Teachers’ Perception Toward the Use of Multimedia Online, Hybrid and Full Offline in SMPN 15 Malang.

Nurwahdaniyah, Eka and Agus Gozali, S.Pd., M.Li. (2023) English Teachers’ Perception Toward the Use of Multimedia Online, Hybrid and Full Offline in SMPN 15 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pandemi COVID-19 telah mempengaruhi sektor pendidikan sejak tahap awal. Dengan adanya penyebaran COVID-19, proses belajar mengajar juga mengalami perubahan. Sekolah-sekolah terpaksa menerapkan pembelajaran jarak jauh (kelas online). Kemudian, seiring dengan menurunnya jumlah kasus COVID-19, moda pembelajaran kembali berubah dari pembelajaran jarak jauh menjadi pembelajaran tatap muka terbatas, dan akhirnya kembali lagi ke pembelajaran tatap muka penuh. Oleh karena itu, para guru harus beradaptasi dengan metode pengajaran, media pembelajaran, dan cara penyampaian materi yang baru. Dalam proses ini, para guru mau tidak mau menghadapi berbagai tantangan dalam mengajar bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pendapat guru bahasa Inggris mengenai penggunaan multimedia, tantangan yang mereka hadapi saat mengajar bahasa Inggris secara daring, hibrida, dan luring, serta bagaimana mereka mengatasi tantangan tersebut. Penelitian ini menggunakan pendekatan studi kasus kualitatif, dengan menggunakan metode wawancara semi-terstruktur untuk mengumpulkan informasi yang komprehensif mengenai persepsi para guru. Subjek penelitian ini adalah tiga guru bahasa Inggris dari SMPN 15 Malang yang telah menggunakan multimedia selama pandemi dan setelah pandemi. Peneliti menganalisis data dengan menggunakan kerangka teori yang dikemukakan oleh Miles dan Huberman (1994). Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru memiliki sikap positif dan negatif terhadap penggunaan multimedia selama dan setelah pandemi. Kemudahan dalam menyampaikan materi, variasi media yang digunakan, dan kemampuan untuk menarik perhatian siswa dilaporkan sebagai sikap positif. Di sisi lain, menghabiskan banyak data internet dilaporkan sebagai sikap negatif. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa guru mengalami banyak tantangan dalam mengajar bahasa Inggris selama pembelajaran online, dan lebih sedikit tantangan selama pembelajaran hibrida dan tatap muka. Terlepas dari tantangan yang ada, para guru dapat mengatasi tantangan tersebut dengan cukup baik dengan menerapkan strategi seperti merangkul teknologi, menyediakan komunikasi yang jelas, persyaratan teknis dan aksesibilitas, serta pelatihan dan pengembangan Profesi.

English Abstract

The COVID-19 pandemic has been influencing the education sector since its early stages. With the spread of COVID-19, the learning process has also undergone changes. Schools have been forced to implement distance learning (online classes). Then, as the number of COVID cases decreased, the mode of learning changed again from distance learning to limited face-to-face learning, and eventually returned to full face-to-face learning. Therefore, teachers have had to adapt to new teaching methods, instructional media, and ways of delivering materials. In this process, teachers inevitably faced various challenges in teaching English. The researcher aims to investigate English teachers' opinions regarding the use of multimedia, the challenges they encountered while teaching English online, hybrid, and full offline, and how they overcame those challenges. This research utilized a qualitative case study approach, employing a semi-structured interview method to collect comprehensive information regarding the teachers’ perception. The subjects of this study are three English teachers from SMPN (Junior High School) 15 Malang who have used multimedia during the pandemic and after the pandemic. The researcher analyzed the data using the theoretical framework proposed by Miles and Huberman (1994). The results of the study indicate that teachers have both positive and negative attitudes towards the use of multimedia during and after the pandemic. The ease of delivering materials, the variety of media used, and the ability to capture students' attention were reported as positive attitudes. On the other hand, consumes a lot internet data was reported as a negative attitude. The results also show that teachers experience many challenges in teaching English during online learning, and less during hybrid and fully face-to-face learning. Despite the challenges, teachers can overcome the challenges quite well by applying strategies such as embracing technology, providing clear communication, technical requirements and accessibility, and training and professional development.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120099
Uncontrolled Keywords: persepsi guru, tantangan, strategi mengajar, multimedia,Teachers perception, Challenges, teaching strategies, multimedia,
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 06 Oct 2023 04:08
Last Modified: 06 Oct 2023 04:08
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203540
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Eka Nurwahdaniyah.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item