Wahidah, Ditia Nur and Dr. DRA Lilik Wahyuni,, M. Pd. (2023) Efektivitas Bahasa Daerah Sebagai Penunjang Pembelajaran Literasi Baca Tulis Di SDN Banjarsari Kecamatan Wado Kabupaten Sumedang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini dilatarbelakangi dengan rendahnya kemampuan literasi baca tulis siswa kelas IV A SDN Banjarsari Kecamatan Wado Kabupaten Sumedang. Hal tersebut ditandai dengan 25 dari 30 siswa mendapat hasil dibawah rata-rata. Siswa masih terbata-bata ketika membaca materi pada setiap kegiatan literasi baca tulis, siswa memiliki keterlambatan dalam menulis materi yang diberikan. Pendidik di SDN Banjarsari diharapkan mampu memfasilitasi para peserta didik untuk dapat menyesuaikan minat bakat yang dimiliki oleh setiap siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapatkan gambaran objektif literasi baca tulis siswa tanpa menggunakan dan dengan menggunakan bahasa daerah, untuk mendapatkan gambaran objektif efektivitas bahasa daerah sebagai sarana penunjang pembelajaran. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode penelitian lapangan dan desain quasi eksperimental design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SDN Banjarsari Tahun ajaran 2021/2022 dengan jumlah 44 siswa. Sampel penelitian adalah siswa kelas IV A yang berjumlah 23 siswa dan didapatkan dengan teknik random sampling. Hasil rata-rata pre-test adalah 65,4, setelah diberikan perlakuan alih kode antara bahasa Indonesia dengan bahasa daerah untuk meningkatkan kemampuan literasi baca tulis siswa, setelah melaksanakan treatment terjadi peningkatan yang terlihat dari hasil rata-rata post-test adalah 64,6. Untuk menguji signifikansi dengan membandingkan t hitung dengan t tabel. Pada taraf signifikansi 5%, membandingkan besarnya t yang peneliti peroleh (t0 = 35.949) dan besarnya t yang tercantum pada tt yaitu 1.717 (35.949 > 1.717). Dengan demikian terdapat perbedaan yang signifikan antara pre-test dan post-test, maka hipotesis alternatif (Ha) diterima da hipotesis nihil (Ho) ditolak karena t hitung lebih besar dari t tabel.
English Abstract
This research was motivated by the low literacy ability of grade IV A students of SDN Banjarsari, Wado District, Sumedang Regency. This was marked by 25 out of 30 students getting below average results. Students still stammer when reading the material in each literacy activity, students have delays in writing the material provided. Educators at SDN Banjarsari are expected to be able to facilitate students to be able to adjust the interests of talents possessed by each student. The purpose of this study is to obtain an objective picture of students' literacy without using and using regional languages, to obtain an objective picture of the effectiveness of regional languages as a means of supporting learning. This research uses a quantitative approach with field research methods and quasi-experimental design. The population in this study is all grade IV students of SDN Banjarsari for the 2021/2022 school year with a total of 44 students. The sample of the study was class IV A students totaling 23 students and obtained by random sampling technique. The average result of the pre-test was 65.4, after being given code-switching treatment between Indonesian and regional languages to improve students' literacy skills, after carrying out the treatment there was an improvement that was seen from the average pos-ttest result was 64.6. To test significance by comparing t count with t table. At the level of significance of 5%, comparing the magnitude of t obtained by the researchers (t0 = 35,949) and the magnitude of t listed at tt which is 1,717 (35,949 > 1,717). Thus there is a significant difference between pre-test and post-test, then the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the null hypothesis (Ho) is rejected because t count is greater than t table.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523120096 |
Uncontrolled Keywords: | efektivitas, bahasa daerah, kemampuan literasi baca tulis,effectiveness, regional language, literacy ability |
Subjects: | 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 05 Oct 2023 06:36 |
Last Modified: | 05 Oct 2023 06:36 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203531 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Ditia Nur Wahidah.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |