Adana, Muhammad Syafa and Prof. Dr.Eng. Moch. Agus Choiron, ST., MT and Prof. Dr.Eng. Anindito Purnowidodo, ST., M.Eng. (2023) Rekayasa dan Pengembangan Desain Drop Weight Impact Test Machine untuk Aplikasi Uji Performa Crashworthiness pada Crash Box. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Untuk mengoptimalkan desain crash box, perlu dilakukan pengujian untuk mengetahui kapasitas penyerapan energinya. Drop Weight Impact Test (DWIT) merupakan pengujian destruktif untuk mengetahui penyerapan energi suatu komponen. Penelitian ini bertujuan untuk melakukan rekayasa dan pengembangan desain DWIT. Beberapa aspek dievaluasi untuk mempertimbangkan faktor keamanannya seperti analisis umur dari rancangan specimen clamps terhadap beban dinamik dari impaktor dan respon struktur baja H-profil desain DWIT terhadap beban komponen yang ditopang. Diperlukan struktur DWIT yang tidak boleh gagal baik selama beroperasi maupun tidak beroperasi dan specimen clamps sebagai dudukan objek tubrukan dengan model slop pengarah arah tubrukan untuk memastikan posisi spesimen uji horizontal sempurna dengan beban tubrukan merata pada seluruh permukaan spesimen uji. Model yang dianalisis adalah desain geometri specimen clamps dan ukuran baja H-profil sebagai rangka struktur mesin DWIT. Hasil simulasi menunjukkan umur specimen clamps model 1 lebih panjang dibandingkan model 2. Sedangkan, Baja H-profil ukuran 1, 2, dan 3 secara berurutan mampu menahan beban statis < 900kg, < 1200kg, dan < 1300kg. Rekayasa pemodelan yang dilakukan desain geometri specimen clamps dan ukuran baja H-profil memiliki efek penting pada ketahan kerusakan.
English Abstract
To optimize the crash box design, it is necessary to conduct testing to determine its energy absorption capacity. Drop Weight Impact Test (DWIT) is a destructive test to determine the energy absorption of a component. This research aims to conduct engineering and design development of DWIT. Several aspects are evaluated to consider its safety factor such as the life analysis of the design specimen clamps against the dynamic load of the impactor and the response of the H-profile steel structure of the DWIT design to the load of the supported component. It is required that the DWIT structure should not fail both during operation and non-operation and the specimen clamps as the impact object holder with the impact direction slope model to ensure a perfectly horizontal test specimen position with the impact load evenly distributed over the entire surface of the test specimen. The model analyzed is the geometry design of specimen clamps and the size of H-profile steel as the structural frame of the DWIT machine. Simulation results show that the life of specimen clamps model 1 is longer than model 2. Meanwhile, H-profile steel sizes 1, 2, and 3 are able to withstand static loads of < 900kg, < 1200kg, and < 1300kg, respectively. The modeling engineering performed on the design of the specimen clamps geometry and H-profile steel size has an important effect on the damage resistance.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523070323 |
Uncontrolled Keywords: | crash box, uji impak beban jatuh, umur fatigue, analisa tegangan-regangan, metode elemen hingga. |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 621 Applied physics > 621.8 Machine engineering |
Divisions: | Fakultas Teknik > Teknik Mesin |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 05 Oct 2023 01:24 |
Last Modified: | 05 Oct 2023 01:24 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203523 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Muhammad Syafa Adana.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2025. Download (21MB) |
Actions (login required)
View Item |