Using “Duolingo” As a Gamification Tool to Enrich English Vocabulary: Students’ Views.

Ramadhani, Devy Novianti and Dr. Moh Hasbullah Isnaini, S. Pd., M. Pd. (2023) Using “Duolingo” As a Gamification Tool to Enrich English Vocabulary: Students’ Views. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Perkembangan teknologi terkait gamifikasi sangat mempengaruhi sistem pembelajaran kosakata bahasa Inggris. Karena pentingnya mempelajari kosakata, gamifikasi dalam bentuk Duolingo dianggap sebagai salah satu aplikasi pembelajaran online yang banyak diterapkan oleh pelajar bahasa untuk menguasai kosakata bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki pengalaman siswa SMK menggunakan Duolingo untuk memperkaya kosa kata bahasa Inggris mereka. Penelitian ini menggunakan studi kasus sebagai desain penelitian. Penelitian ini menggunakan 6 peserta. Pengumpulan data dilakukan dengan melakukan catatan lapangan dan wawancara dengan partisipan. Data lain dikumpulkan dengan mengambil dokumentasi untuk mendukung hasil wawancara.Penelitian mengungkapkan bahwa sebagian besar siswa memiliki pengalaman yang baik ketika menggunakan Duolingo dalam pembelajaran kosa kata. Berdasarkan hasil wawancara, siswa memiliki kosa kata baru setelah menggunakan Duolingo. Siswa juga senang menggunakan Duolingo karena ada elemen animasi yang membuat mereka bersemangat dalam belajar kosakata. Namun, peneliti menemukan bahwa siswa kesulitan menggunakan Duolingo dalam mempelajari kosa kata ketika mereka tidak memiliki koneksi internet. Meskipun ditemukan kesulitan, siswa merasa bahwa penggunaan Duolingo bermanfaat dan cukup menyenangkan untuk diterapkan. Oleh karena itu, hasil keseluruhan dari penelitian ini menunjukkan bahwa Duolingo adalah media yang menarik dan alat yang berharga untuk memperkaya kosa kata bahasa Inggris siswa.

English Abstract

Technological developments related to gamification greatly affect the English vocabulary learning system. Due to the importance of learning vocabulary, gamification in the form of Duolingo is considered one of the online learning applications that are widely applied by language students to master English vocabulary. This study is aimed to investigate the vocational students’ experiences of using Duolingo to enrich their English vocabulary. This research employed a case study as research design. The study used 6 participants. Data collection was carried out by conducting field notes and interviews with participants. Another data was collected by taking documentation to support the interview results. The research reveals that most of the students had a good experience when using Duolingo in vocabulary learning. Based on the interview result, students have new vocabulary after using Duolingo. Students also enjoy using Duolingo because there is an animation element that makes them excited about learning vocabulary. However, the researcher found that students had difficulty using Duolingo in learning vocabulary when they did not have an internet connection. Despite the difficulties found, students feel that using Duolingo is useful and quite enjoyable to be applied. Therefore, the overall result of this study indicates that Duolingo is an engaging media and a valuable tool for enriching students’ English vocabulary.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120088
Uncontrolled Keywords: kosakata, gamifikasi, Duolingo,vocabulary, gamification, Duolingo
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 05 Oct 2023 06:39
Last Modified: 05 Oct 2023 06:39
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203520
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Devy Novianti Ramadhani.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item