Does Students’ Listening Comprehension of Subtitled Explanatory Videos correlate with their Speaking Achievement?

Erisca, Deuis and Dian Inayati,, S. Pd., M. Ed. (2023) Does Students’ Listening Comprehension of Subtitled Explanatory Videos correlate with their Speaking Achievement? Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing, berbicara adalah bagian utama dari komunikasi, karena merupakan kebutuhan siswa untuk berbicara dalam mengungkapkan ide dan perasaan mereka, baik di dalam maupun di luar kelas. Namun, kemapuan berbicara ternyata merupakan salah satu bidang yang sulit dalam penguasaan berbahasa karena dianggap sebagai salah satu keterampilan yang rumit, dan di saat bersamaan juga penting untuk dikuasai. Namun demikian, sebuah studi oleh Megawati dan Nuroh (2018) menyimpulkan bahwa kemampuan berbicara dapat ditingkatkan dengan penggunaan subtitle bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki hubungan antara pemahaman mendengarkan video eksplanasi dengan subtitle dan prestasi berbicara siswa. Video eksplanasi diselidiki dalam penelitian ini karena karakteristiknya yang berbeda dalam tingkat kata, kalimat, dan paragraf. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain korelasional. Sampel peneilitian ini adalah 50 siswa SMA dari salah satu SMA Negeri di Malang. Hasil penelitian menunjukkan nilai signifikan 0,724, yang mengungkapkan korelasi positif antara pemahaman mendengarkan siswa tentang video eksplanasi bersubtitel dan prestasi berbicara mereka. Oleh karena itu, video penjelasan bersubtitle memenuhi syarat untuk menjadi salah satu materi pembelajaran yang cocok digunakan dalam penguasaan berbicara sebagai input kompresensif berbasis genre karena berkorelasi positif dengan prestasi berbicara.

English Abstract

In learning English as a foreign language, speaking is a major part of communication, as it is a need for students to speak in expressing their ideas and feelings, both inside and outside the classroom. However, speaking is evidently one of the difficult areas in language mastery as it is inferred as one of the complicated yet important skill to master. Nevertheless, a study by Megawati and Nuroh (2018) concluded that speaking ability can be improved by the utilization of English subtitle. This study aims to investigate the relationship between listening comprehension of subtitled explanatory videos and students’ speaking achievements. Explanatory videos are investigated in this research due to its distinguished characteristics in word, sentence, and passage level. This research uses a quantitative approach with correlational design. The participants were 50 high school students from one of the public high schools in Malang. The result showed a significant value of 0.724, which revealed the correlation between students’ listening comprehension of subtitled explanatory videos and their speaking achievement. Because of that, subtitled explanatory videos are qualified to be one of the suitable learning materials utilizes as comprehensible input in genre-based speaking mastery due to its positive correlation with speaking achievement.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120087
Uncontrolled Keywords: Listening comprehension, subtitled explanatory videos, speaking achievement.,Komprehensi mendengarkan, Video eksplanasi dengan subtitle, Prestasi berbicara.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 05 Oct 2023 06:40
Last Modified: 05 Oct 2023 06:40
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203518
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Deuis Erisca.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item