Code-Mixing and Code-Switching in captions of Mad for Makeup’s Instagram Advertisement: A Sociolinguistic Approach.

Putri, Alifia Diva Annisa and Dr. Ida Puji Lestari, S.Pd., M.Pd (2023) Code-Mixing and Code-Switching in captions of Mad for Makeup’s Instagram Advertisement: A Sociolinguistic Approach. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penggunaan camput kode dan alih kode oleh Merk Kecantikan Lokal kerap ditemukan untuk mempromosikan produk mereka di sosial media. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tipe campur kode dan alih kode yang ditemukan di caption Instagram Mad for Makeup dan untuk mengetahui alasan penggunaan campur kode dan alih kode. Peneliti menggunakan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data penelitian ini merupakan kalimat yang ditulis di caption Instagram Mad for Makeup per tanggal 21 Oktober 2021 hingga 27 Maret 2023. Penelitian ini menggunakan teori tipe campur kata dan alih kata dari Hoffmann dan teori alasan campur kata dan alih kata milik Hoffmann. Hasil menunjukan bahwa dari 174 kalimat, terdapat 131 kalimat campur kata. Intra-sentential Mixing dengan frekuensi tertinggi yang terdiri dari 131 kalimat klausa. Tipe alih kode yang ditemukan di studi ini, disebutkan dari frekuensi tertinggi ke terendah, Inter-sentental Switching terdiri dari 34 kalimat, Intra-sentential Switching terdiri dari 4 kalimat, dan 1 kalimat Emblematic/ Tag Switching. Alasan yang mempengaruhi penggunaan campur dan alih kode adalah membicarakan topik tertentu, berempati terhadap sesuatu, menyisipkan pengisi dan penghubung kalimat, memperjelas isi tuturan bagi lawan bicara, mengungkapkan identitas kelompok dan tambahan alasan seperti melembutkan atau memperkuat permintaan atau perintah dan memenuhi kebutuhan leksikal yang nyata. Penelitian ini berfokus untuk mengkaji campur kode dan alih kode yang diterapkan pada caption Instagram Mad for Makeup. Oleh karena itu, saran untuk penelitian terkait selanjutnya untuk meneliti aspek-aspek lain dari alih kode dan campur kode. Penelitian selanjutnya dapat menggunakan bentuk lain untuk dijadikan bahan penelitian, seperti contohnya film, novel atau bentuk kajian wacana tulis lainnya.

English Abstract

The use of code-mixing and code-switching by Local Beauty brands frequently found to promote their products on social media. This study aims to describe the types of code mixing and code-switching found in Mad for Makeup Instagram captions along with finding out the reasons influencing the mixes and switches of the codes. The researcher employs a descriptive qualitative method. The data are sentences written in Mad for Makeup’s Instagram captions collected from 21 October 2021 to 27 March 2023. This research applied types of code-mixing and code-switching theories by Hoffmann along with reasons affecting the use of code-mixing and code-switching theory by Hoffmann. Findings revealed that out of 174 sentences, 131 sentences contained code-mixing. Intra-sentential Mixing has the highest frequency that consist of 131 sentences. The types of code-switching found in this study, mentioned from the highest frequency to lowest, are Inter-sentential Switching consist of 34 sentences, Intra-sentential Switching consist of 4 sentences and 1 sentence of Emblematic/ Tag Switching. The reasons influencing the mixes or switches of the codes are talking about a particular topic, being empathic about something, inserting sentence fillers and connectors, intention of clarifying the speech content for interlocutor, expressing group identity also additional reason such as to soften or strengthen request or command and to fulfil real lexical need. This research focuses on examining the code-mixing and code-switching that applied in Mad for Makeup’s Instagram captions. Therefore, suggestion for future related researches to research other aspects of code-switching and code-mixing. Further research may use other forms of research materials, such as films, novels or other forms of written discourse studies.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120051
Uncontrolled Keywords: Sociolinguistics, Code Mixing, Code Switching, Instagram
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 03 Oct 2023 06:51
Last Modified: 03 Oct 2023 06:51
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203460
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Alifia Diva Annisa Putri.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item