Haerin Lucu Kayak Kucing”: The Study of Figurative Language Used by Newjeans Fans

Maura, Adristi Areta Sava and Anandya Asprilia,, S.S., M.A. (2023) Haerin Lucu Kayak Kucing”: The Study of Figurative Language Used by Newjeans Fans. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Gelombang Korea mulai terkenal di Indonesia pada awal tahun 2000-an. Fenomena ini mulai mencakup K-Pop dan acara hiburan sekitar tahun 2010 dengan diperkenalkannya musik girlband dan boyband idola. Sejak saat itu, fandom K-pop telah mendominasi media sosial, khususnya Twitter, dengan menjadi kelompok yang terlihat. Media sosial merupakan platform favorit penggemar untuk mengekspresikan ketertarikan mereka terhadap idola mereka, menciptakan variasi ekspresi bahasa dan strategi. Oleh karena itu, menyelidiki ekspresi bahasa penggemar K-pop merupakan hal yang penting untuk diteliti karena dapat membantu untuk memahami perkembangan komunitas modern tertentu. Salah satu ekspresi bahasa yang umum ditemukan di platform media sosial penggemar K-pop adalah bahasa kiasan. Dalam penelitian ini, peneliti menganalisis bahasa kiasan yang digunakan oleh penggemar NewJeans dari Indonesia karena peneliti ingin memahami jenis bahasa kiasan yang mereka gunakan dan makna yang dimaksudkan. Teori-teori mengenai bahasa kiasan akan diambil dari Kennedy (sebagaimana dikutip dalam Aisy 2018) dan Abrams (sebagaimana dikutip dalam Rubianto 2018). Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dan analisis isi untuk mengumpulkan data. Peneliti menemukan 24 data pada postingan dan komentar Twitter yang mengandung bahasa kiasan dari para penggemar NewJeans di Indonesia. Ada 6 jenis bahasa kiasan yang ditemukan yaitu: Metafora, Simile, Personifikasi, Hiperbola, Simbolisme, dan Ironi Verbal. Berdasarkan data yang telah dianalisis pada temuan, peneliti menemukan bahwa remaja dan dewasa di Indonesia penggemar K-pop NewJeans lebih banyak menggunakan Metafora dan Simile sebagai bahasa kiasan yang mereka gunakan untuk menunjukkan ketertarikan mereka terhadap hal-hal yang berhubungan dengan NewJeans di Twitter.

English Abstract

Korean waves started increasingly famous in Indonesia in the early 2000s. The Hallyu (Korean waves) phenomenon started to include K-Pop and entertainment shows around 2010 with the introduction of idol girl and boy band music. Since then, K-pop fandoms have dominated social media, specifically Twitter, by becoming a noticeable group. Social media are fans’ favorite platform to express their interest in their idol, creating variations of language expression and strategies. Thus, investigating K-pop fans’ language expression is worthwhile to research since it can help to understand the development of a certain modern community. One of the common language expressions found in K-pop fans’ social media platforms is figurative language. In this study, the researcher analyzed the figurative language used by NewJeans fans from Indonesia due to the researcher’s desire to understand the type of figurative language they employed and its intended meaning. The theories on figurative language will be taken from Kennedy (as cited in Aisy 2018) and Abrams (as cited in Rubianto 2018). This research uses qualitative descriptive methods and content analysis to gather the data. The researcher found 24 data on the Twitter posts and comments containing figurative language from Indonesian NewJeans fans. There were 6 types of figurative language found which are: Metaphor, Simile, Personification, Hyperbole, Symbolism, and Verbal Irony. Based on the data that has been analyzed in findings, researchers found that young adults in Indonesia of K-pop fans of NewJeans mostly use Metaphor and Simile as a figurative language that they use to show their interest in NewJeans things on Twitter.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120031
Uncontrolled Keywords: Figurative Language, K-Pop, NewJeans, Fan, Social Media.Bahasa Kiasan, K-Pop, NewJeans, Penggemar, Media Sosial.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 02 Oct 2023 01:10
Last Modified: 02 Oct 2023 01:10
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/203393
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Adristi Areta Sava Maura.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item