Marpaung, Frans Yuda Yonathan and Sri Palupi Prabandari, (2022) Formulasi Strategi Dalam Mencapai Keunggulan Bersaing Pada Café Sawah Desa Wisata Pujonkidul. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Café Sawah Desa Wisata Pujonkidul merupakan merupakan sebuah unit bisnis dari BUMDes Sumber Sejahtera. Café Sawah Desa Wisata Pujonkidul perlu melakukan pengembangan strategi mereka terutama akibat terdampak pandemic saat ini. Tujuan dari penelitian ini adalah menghasilkan strategi yang dapat digunakan olehperusahaan untuk pengembangan usahanya. Perumusan strategi yang sesuai dilakukandengan tiga tahap strategis yaitu matriks IFE dan EFE untuk mengetahui kelebihan, kekurangan, peluang, dan ancaman. Kemudian Matriks SWOT untuk mengetahui dimana posisi perusahaan. Lalu menentukan strategi dengan QSPM. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif, sehingga bentuk dari hasil penelitian ini berupa tulisan. Data dikumpulkan melalui wawancara dan observasi. Data kemudian dengan alat analisis manajemen. Strategi yang cocok digunakan oleh Café Sawah Desa WisataPujonkidul adalah penetrasi pasar. Alternatif strategi penetrasi pasar mendapatkan skor 6,08, lebih tinggi dibandingkan dengan strategi pengembangan produk yangmendapatkan skor 5,49.
English Abstract
Café Sawah Pujonkidul Tourism Village is a business unit of BUMDes Sumber Sejahtera. Café Sawah Pujonkidul Tourism Village needs to develop its strategy, especially due to being affected by the current pandemic. The purpose of this research is to produce a strategy that can be used by the company for its business development. The formulation of the appropriate strategy is carried out in three strategic stages, namely the IFE and EFE matrices to determine the strengths, weaknesses, opportunities, and threats. Then the SWOT Matrix to find out where the company is. Then determine the strategy with QSPM. The method used in this research is qualitative, so the form of the results of this study is in the form of writing. Data were collected through interviews and observations. The data was analyzed using management analysis tools. A suitable strategy used by Café Sawah Pujonkidul Tourism Village is market penetration. The alternative market penetration strategy got a score of 6.08, higher than the product development strategy which got a score of 5.49. Keywords: strategy development, IFE Matrix, EFE Matrix, SWOT Matrix, QSPM penetration. The alternative market penetration strategy got a score of 6.08, higher than the product development strategy which got a score of 5.49
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | :0522020417 |
Uncontrolled Keywords: | Pengembangan strategi, Matriks IFE, Matriks EFE, Matriks SWO, QSPM, Development of Café Sawah Pujonkidul Tourism Village. |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management |
Divisions: | Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Manajemen |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 12 Jul 2023 02:35 |
Last Modified: | 12 Jul 2023 02:35 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/201767 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
FRANS YUDA YONATHAN MARPAUNG.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |