Don, Widyana Yasmin and Ir. Wifqi Azlia,, ST., MT., IPM. (2023) Analisis Strategi Pemasarasan Café Walking Drums Menggunakan Metode SWOT dan Best-Worst Method (BWM). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Walking Drums adalah salah satu usaha yang dimilki oleh PT Seribu Satu Rasa yang berkonsep café. Café adalah tempat untuk makan dan minum sajian cepat saji dan menyuguhkan suasanan santai atau non-formal, selain itu juga merupakan suatu tipe dari restoran yang biasanya menyediakan tempat duduk didalam dan diluar. Ciri khas dan produk yang paling dicari dari café adalah kopi dan produk yang mengiringi adalah makanan utama berjenis makanan western dan lokal yang juga digemari oleh pelanggan Walking Drums. Penelitian ini menggunakan Marketing Mix, PEST dan Porter’s Five Forces di dapatkan 8 Strength, 8 Weakness, 9 Opportunities dan 6 Threats. Langkah selanjutnya dilakukan proses filtering terhadap gabungan yang terdiri dari strategi SO, strategi WO, strategi ST dan strategi WT. Setelah itu dilakukan penilian alternatif strategi pemasaran untuk café Walking Drums berdasarkan kriteria strategi pemasaran dan sub-kriterianya. Kriteria strategi pemasaran yang dipakai adalah Management Capabilities (MC) dengan bobot 0,33, Customer Linking Capabailities (CLC) dengan bobot 0,4, Human Resource Assets (HRA) dengan bobot 0,06 dan Reputation Assets (RA) yang berbobot 0,2. Setelah dilakukan pembobotan pada sub-kriteria, hal selanjutnya adalah melakukan penilaian terhadap alternatif strategi yang dapat dilakukan oleh café Walking Drums dengan melakukan pemberian skor perbandingan antara alternatif strategi di dalam proses matriks SWOT dengan bobot dari tiap kriteria dan sub-kriteria. Berdasarkan 5 alternatif strategi yang sudah dihitung dan dianalisis berdasarkan matriks SWOT dan Best-Worst Method (BWM), alternatif strategi 1 (meningkatkan brand awareness dengan menggunakan platform media lain seperti Tiktok dan Instagram Ads) memiliki skor tertinggi dengan total skor sebesar 12,175.
English Abstract
Walking Drums is one of the businesses owned by PT Seribu Satu Rasa with a café concept. Café is a place to eat and drink fast food and provide a relaxed or non-formal atmosphere, besides that it is also a type of restaurant that usually provides seating inside and outside the restaurant.The characteristic and the most sought-after product from the café is coffee and some of other products are main types of western and local food which are also loved by Walking Drums customers. This study used Marketing Mix, PEST and Porter's Five Forces to get 8 Strengths, 8 Weaknesses, 9 Opportunities and 6 Threats. The next step is to carry out the filtering process for the combination consisting of SO strategy, WO strategy, ST strategy and WT strategy. After that, an alternative marketing strategy assessment was carried out for the Walking Drums café based on the marketing strategy criteria and its sub-criteria. The marketing strategy criteria used are Management Capabilities (MC) with a weight of 0.33, Customer Linking Capabilities (CLC) with a weight of 0.4, Human Resource Assets (HRA) with a weight of 0.06 and Reputation Assets (RA) with a weight of 0.2. After weighing the sub- criteria, the next thing is to evaluate alternative strategies that can be carried out by the Walking Drums café by giving a comparative score between alternative strategies in the SWOT matrix process with the weight of each criterion and sub-criteria. Based on the 5 alternative strategies that have been calculated and analyzed based on the SWOT matrix and the Best-Worst Method (BWM), alternative strategy 1 (increasing brand awareness using other media platforms such as Tiktok and Instagram Ads) has the highest score with a total score of 12.175
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0523070094 |
Uncontrolled Keywords: | Manajemen Strategi, Marketing Mix, PEST dan Porter’s Five Forces, Stratetgi Usaha Café, Best-Worst Method, Strategy Management, Marketing Mix, PEST and Porter's Five Forces, Café Business Strategy, Best-Worst Method |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 670 Manufacturing |
Divisions: | Fakultas Teknik > Teknik Industri |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 15 Jun 2023 07:43 |
Last Modified: | 15 Jun 2023 07:43 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/201723 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Widyana Yasmin.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (5MB) |
Actions (login required)
View Item |