Putri, Vranola Ekanis and Millatuz Zakiyah, S. Pd., M.A (2022) Media Gambar Berseri sebagai Stimulus Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi pada Siswa Kelas XI IPS SMAN 1 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penggunaan media gambar berseri dapat membantu siswa dalam mengatasi kendala berupa menentukan atau pun mengembangkan gagasan untuk menjadi tulisan yang utuh. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan media gambar berseri dalam pembelajaran menulis teks eksplanasi dan hasil pembelajarannya. Metode yang digunakan yakni deskriptif kualitatif dengan data berbentuk deskripsi keadaan belajar siswa dan hasil menulis teks eksplanasi. Data tersebut diperoleh melalui observasi dan dokumentasi dengan informan siswa kelas XI IPS SMAN 1 Malang. Hasil penelitian menujukan bahwa penggunaan media gambar berseri dapat membantu memusatkan perhatian siswa pada konsep dan peristiwa sehingga membantu untuk lebih mudah mengungkap suatu fenomena. Aktivitas penggunaan media ini mengurangi rasa jenuh dan bosan sehingga mendukung siswa lebih aktif dan terlibat dalam proses pembelajaran. Hal tersebut dibuktikan melalui nilai rata-rata yang dicapai siswa yakni 91,8 dengan empat kategori penilaian yakni kelengkapan struktur, unsur kebahasaan dan penulisan serta kedisiplinan mengenai waktu.
English Abstract
The use of serial image media can help students overcome obstacles in the form of determining or developing ideas to become a complete writing. The purpose of this study was to determine the application of serial image media in learning to write explanatory texts and learning outcomes. The method used is descriptive qualitative with data in the form of a description of the student's learning situation and the results of writing an explanatory text. The data was obtained through observation and documentation with student informants of class XI IPS SMAN 1 Malang. The results showed that the use of serial image media can help focus students' attention on concepts and events so that it helps to more easily reveal a phenomenon. This media use activity reduces boredom and boredom so that it supports students to be more active and involved in the learning process. This is evidenced by the average score achieved by students which is 91.8 with four categories of assessment, namely structural completeness, linguistic and writing elements and discipline regarding time.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120386 |
Uncontrolled Keywords: | Menulis, Gagasan, Eksplanasi, Gambar Berseri, Writing, Idea, Explanation, Serial Image |
Subjects: | 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | soegeng Moelyono |
Date Deposited: | 22 May 2023 07:18 |
Last Modified: | 22 May 2023 07:18 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/200014 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
VRANOLA EKANIS PUTRI.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |